رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در گزارش کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران عنوان شد:

رفع پیامدهای ناشی از تحریم طی دوره ده ساله

بر اساس مطالعات کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با وجود دستاوردهای ناشی از توافقات هسته‌ای و اجرایی شدن برجام در بهترین حالت، رفع پیامدهای ناشی از تحریم به یک دوره ده ساله نیاز دارد.

14 مهر 1395
کد خبر : 4481
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران طی گزارشی به آسیب شناسی اقتصاد ایران پس از برجام و بررسی میزان تحقق وعده‌هایی که در برجام به آن اشاره شده است پرداخته و تاکید می کند که کشور به دلیل متحمل شدن تحریم های سنگین در دوره ای به نسبت طولانی برای بازگشت به شرایط اول خود در سیستم اقتصاد، راه طولانی و پیچیده ای درپیش دارد.

کمیسیون بازار پول و سرمایه در این گزارش به مروری کوتاه در اقتصاد پس از برجام و نتایج حاصل از آن پرداخته است. بر این اساس در بخش نخست به نگاه کلی بر اقتصاد جهان و ایران می پردازد، در بخش دوم مشکلات اقتصاد ایران بررسی شده، بخش سوم به تحریم های چهارگانه وضع شده علیه اقتصاد کشور اشاره می‌کند و در نهایت اثرات اجرایی برجام بر اقتصاد ایران به همراه صورت تحریم های رفع شده و اثرات ناشی از رفع تحریم ها به تفکیک بر چهار بازار پول، سرمایه، مسکن و ارز بیان می شود.

گزارش در نهایت به این جمعبندی می رسد که در خوشبینانه ترین حالت، آثار حل مناقشات هسته ای در اقتصاد ایران با وقفه های زمانی مواجه خواهد شد؛ وقفه ناشی از راستی آزمایی، وقفه ناشی از زمان لازم برای لغو قوانین مرتبط به تحریم های سازمان ملل و کشورهای غربی به ویژه آمریکا که می تواند تا چند سال به درازا بکشد، وقفه فنی و اجرایی برای رساندن تولید و صادرات نفت به سطح سابق و وقفه ناشی از اثرگذاری استفاده از منابع آزاد شده یا منابع مازاد و رفع سایر محدودیت ها بر بخش های مختلف در اقتصاد ملی.

بدین ترتیب هرچند انتظار می رود به دنبال حصول توافق با سایر کشورها، برخی تحریم ها برداشته شود و قسمتی از موجودی ایران دربانک‌های خارجی آزاد شود اما تا زمان برداشته شدن کامل تحریم‌ها، در وضعیت خوشبینانه اقتصاد ایران در یک دوره ده ساله درگیر پیامدهای آن خواهد بود.

برای دسترسی به متن کامل گزارش اینجا را کلیلک کنید.

در همین رابطه