شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به مناسبت روز جهانی فقر

فقیرترین کودکان جهان در کجا زندگی می‌کنند؟

جنوب آسیا، دومین منطقه‌ای است که بیشتر از همه با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کند. 36درصد از جمعیت فقیر جهان در این منطقه زندگی می‌کنند و 30 درصد از بچه‌هایی که با فقر مفرط بزرگ می‌شوند، تنها در هندوستان هستند.

26 مهر 1395
کد خبر : 4685
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفدهم اکتبر، روز جهانی فقر است و به مناسبت این روز، نهادهای مختلف گزارش‌های جدیدی ارائه می‌دهند. گزارشی که نشان دهنده وضعیت نابسمانی درباره وضعیت زندگی فقراست.

بانک جهانی یکی از نهادهایی است که گزارش مفصلی را در خصوص وضعیت فقر در جهان، تهیه کرده است. پایگاه خبری اتاق ایران، پیش از این بخش‌هایی از این گزارش را منتشر کرده است. جمعیت جهان از سال 1990 تا کنون 2میلیارد نفر بیشتر شده‌است اما تعداد افراد فقیر حدود 500میلیون نفر کمتر شده‌است. نرخ فقر مفرط تا میزان چشمگیری کاهش یافته‌است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، کودکان بیشترین ضربه را از فقر می‌خورند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از 89 کشور که برابر با 84 درصد از کل جمعیت کشورهای در حال توسعه است، حدود 385 میلیون کودک در فقر شدید زندگی می‌کنند. این میزان، تعداد افرادی هستند که روزانه با کم‌تر از یک دلار و 90 سنت روزگار می‌گذرانند. کودکان یک‌سوم از کل جمعیت مورد مطالعه بانک جهانی را تشکیل می‌دادند، اما نتایج نشان می‌دهد نیمی از جمعیت فقرا، کودک هستند.

بیشتر کودکانی که در فقر بسیار مفرط زندگی می‌کنند، در  جهان در حال توسعه متمرکز شده‌اند.

کودکانی که در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند، بالاترین نرخ فقر مفرط را در تمام جهان دارند. نرخ فقر مفرط در این منطقه 49 درصد است و 51 درصد از فقیرترین بچه‌های جهان نیز در همین‌جا زندگی می‌کنند. گزارش بانک جهانی تصریح می‌کند که اطلاعات بعضی از کشورها موجود نبوده و در صورتی که آن‌ها نیز محاسبه شوند، میزان فقر کودکان از این نیز بیشتر خواهد بود.

جنوب آسیا، دومین منطقه‌ای است که بیشتر از همه با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کند. 36درصد از جمعیت فقیر جهان در این منطقه زندگی می‌کنند و 30 درصد از بچه‌هایی که با فقر مفرط بزرگ می‌شوند، تنها در هندوستان هستند.

در ایران نیز بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد طی سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ فقر غذایی در شهرها هفت برابر و در روستاها هشت برابر شده است. کارشناسان اجتماعی و اقتصادی ۱۰ سال مورد اشاره را یکی از ده های سیاه افزایش میزان فقر در جامعه می‌خوانند و هنوز شاخص های فقر در ایران بهبود نیافته است.

 

موضوعات :
در همین رابطه