رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

سفیر چین در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر است

پانگ سن سفیر چین در ایران، اقتصاد ایران و چین را مکمل یکدیگر دانسته و نسبت به افزایش سطح همکاری این دو کشور اظهار امیدواری کرد.

راضیه علیپور

خبرنگار
27 مهر 1395
کد خبر : 4702
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
پانگ سن سفیر چین در ایران، اقتصاد ایران و چین را مکمل یکدیگر دانسته و نسبت به افزایش سطح همکاری این دو کشور اظهار امیدواری کرد.

پانگ سن، سفیر چین - عکس: بهاره تقی‌آبادی

نام چین که به میان می‌آید همواره بازارهای مملو از کالاهای چینی با درجات کیفیت مختلف به ذهن افراد می‌رسد که این کالاها از خودرو گرفته و تا اقلام مصرفی خانوارها را شامل می‌شود. آمارهای رسمی تجارت نیز نشان می‌دهد که چین اولین شریک تجاری ایران است که البته هنوز در بخش سرمایه‌گذاری به میزان تجارت موفق نبوده است. 

«اقتصاد کشور چین و ایران مکمل یکدیگر است» این را پانگ سن، سفیر چین در گفتگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید و درباره اقتصاد ایران اظهار می‌کند: «امسال آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران سیاست اقتصاد مقاومتی را اعلام کرده‌اند و در حال حاضر دولت جمهوری اسلامی ایران این سیاست را اجرا می‌کند. در اخبار خواندم اقتصاد کشور ایران رو به بهبود است و آمارها نشان‌دهنده وضعیت خوب اقتصاد ایران است و امیدواریم این وضعیت روز به روز بهتر شود.»

او همچنین نسبت به افزایش سطح همکاری دو کشور ایران و چین اظهار امیدواری می‌کند.

روز گذشته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران میزبان پانگ سن سفیر چین بود. در این دیدار شافعی بر لزوم همکاری و استفاده از ظرفیت های ایران و چین در سازمانهای اکو و آسه آن تاکید کرد. او ورود برخی بازرگانان غیر حرفه ای و شرکت های کوچک را منشا بروز مشکلات پیش آمده در رابطه اقتصادی ایران و چین  دانست.

رئیس اتاق ایران تاثیر گذاری چین و ایران در سازمان های منطقه ای مانند آسه آن و اکو را بستر ساز همکاری های چندجانبه عنوان کرد و افزود: با اشتراک گذاشتن اطلاعات و فرصت های موجود در این سازمانهاف می توانیم در افزایش سطح مناسبات اقتصادی چند جانبه ایران و چین تاثیر گذار باشیم.

پانگ سن سفیر چین نیز در ادامه این دیدار گفت: پس از سفر روسای جمهور دو کشور به پکن و تهران مناسبات اقتصادی احیا شد و چین شریک اول اقتصادی ایران در سالهای اخیر بوده است و موضع گیری های مشابه ای در مسائل منطقه ای داریم.

او ادامه داد: چین بازار مهمی برای مصرف منابع غنی ایران است و حجم مبادلات دو کشور که در سال 2014 از 50 میلیارد دلار گذشت نشان دهنده وجود فرصت همکاری های مشترک را در آینده است.

سفیر چین همچنین بر سیاست های جدید دولت چین برای بررسی فرآیند های تولید و صادرات کالای با کیفیت تاکید کرد و افزود: با تقویت بازرسی باید همکاری را توسعه دهیم و در زمینه تکنولوژی های نوین، تجهیزات الکترونیکی و هوافضا از فرصت های موجود بهره مند شویم.

در همین رابطه