رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران:

حمل و نقل کشور متولی ندارد

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با انتقاد از بی توجهی مسئولان تصمیم گیر کشور نسبت به حوزه لجستیک و ترانزیت، نبود متولی مشخص برای این بخش و ادغام دو وزراتخانه راه و مسکن با یکدیگر را عامل بسیاری از مشکلات امروز حمل و نقل کشور دانست.

05 آبان 1395
کد خبر : 4900
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با انتقاد از بی توجهی مسئولان تصمیم گیر کشور نسبت به حوزه لجستیک و ترانزیت، نبود متولی مشخص برای این بخش و ادغام دو وزراتخانه راه و مسکن با یکدیگر را عامل بسیاری از مشکلات امروز حمل و نقل کشور دانست.

نشست کمیسیون حمل و نقل عکس: بهاره تقی آبادی

کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در تازه ترین نشست خود علاوه بر چالش های داخلی رکود و آسیب هایی که بر شرکت های بزرگ لجستیک در سراسر دنیا وارد آمده را مورد بررسی قرار داد. امید ملک، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در این جلسه به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در سطح دنیا را عامل اصلی ورشکستگی شرکت های بزرک ترانزیتی و لجستیک بین المللی برشمرد و از ادغام‌هایی که بین شرکت های بزرگ اتفاق افتاده است به عنوان موضوعی ناخوشایند در این بخش یاد کرد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود نبود متولی در حوزه لجستیک را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: وزرات راه زیرمجموعه های زیادی داشت و در همان زمانی که به طور مستقل عمل می کرد نمی توانست رسیدگی خوبی نسبت به همه این بخش ها داشته باشد. متاسفانه با یک تصمیم اشتباه وزارت مسکن نیز به آن اضافه شد تا آنجا که امروز بخش حمل ونقل به طور کامل فراموش شده است.

بر اساس اظهارات وی تا همین مدتی قبل معاونت حمل ونقل در وزارتخانه وجود نداشت. این درحالیست که این بخش پایه و زیرساخت سایر حوزه های اقتصادی به شمار می آید.  

عدم قبول ضمانت نامه ها برای عودت کانتینرهای خالی که ضمن تایید شورای عالی همچنان تعدادی از شرکت ها و نمایندگان کشتیرانی این ضمانت نامه ها را قبول نمی کنند، پیگیری روند بررسی قانون گمرک در مجلس و ارائه نقطه نظرات کمیسیون به نمایندگان و تدوین برنامه های بلندپروازانه در بخش حمل و نقل به ویژه راه آهن که هیچ تناسبی با زیرساخت ها و منابع در دسترس داخلی ندارد از جمله مباحثی بودند که دراین جلسه مطرح و بررسی شدند.

در ادامه گزارشی از ارزیابی عملکرد لجستیک کشورهای مختلف ارائه شد که بر اساس آن آلمان سالهاست در زنجیره لجستیک مقام نخست را به خود اختصاص داده و در منطقه نیز امارات متحده عربی با وجود تجربه اندک، توانسته به جایگاه قابل توجهی در بخش حمل و نقل دست پبدا کند. در گزارش دیگری موضوع افزایش یکباره هزینه حمل ناوگان ایرانی برای ترانزیت از ترکمنستان مطرح شد. این مسئله چند روزیست که در پی تغییر هزینه عوارض موجب افزایش 1000 تا 1300 دلاری برای هر ناوگان ایرانی شده و انتقادات شدیدی را در پی داشته است.

به اعتقاد کمیسیون این اقدام مزیت نسبی کالاهای ایرانی را در بلند مدت در بازارهای آسیای مرکزی از بین می برد.

 

در همین رابطه