رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ارائه داد

ده پیشنهاد اتاق ایران برای حمایت از سرمایه گذاران خرد

کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران در گزارشی به ارائه ده راهکار برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد می‌پردازد. هدف از این گزارش را بهبود وضعیت این افراد در بازار سرمایه به منظور توسعه این بازار عنوان می‌کند.

24 آبان 1395
کد خبر : 5363
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

یکی از شاخص‌های مورد بررسی در گزارش کسب وکار بانک جهانی، شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران است. با توجه به اینکه یکی از نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران خرد، سوءاستفاده کنترل‌کنندگان در شرکت‌های سهامی عام است، ضرورت دارد از آنها در برابر سوءاستفاده مدیران و سهامداران کنترل‌کننده حمایت شود.

متناسب با ارزیابی بانک جهانی از محیط کسب وکار کشورهای مختلف، نقش حقوق سهامداران خرد یک مشکل جهانی شناخته شد. بنابراین کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران، گزارشی را باعنوان ده راهکار پیشنهادی برای حمایت و صیانت از حقوق سهامداران خرد تهیه کرد.

این گزارش اعلام می‌کند که می‌توان برای ضرورت حمایت از این سهامداران چند هدف کلی را برشمرد. اول اینکه با این کار به توسعه بازار سرمایه و حضور سهامداران حقیقی کمک می‌شود که نتیجه آن ورود پس‌اندازها به چرخه تولید و اشتغال است. هدف دوم کارآیی، نقدشوندگی و ثبات بازار سرمایه است که از طریق حضور سهامداران خرد محقق خواهد شد. از طرف دیگر این اقدام می‌تواند تشویقی بر ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز باشد.

با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و تاکید بر مسائلی همچون مردمی سازی اقتصاد، اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی، شفافیت فعالیت‌های اقتصادی، گسترش و تعمیق نظام جامع تأمین مالی و گسترش سهم بازار سرمایه، توجه بیشتر به حمایت از حقوق سهامداران خرد ضروری به نظر می‌رسد. از این رو گزارش مذکور راهکارها و پیشنهادات خود را با هدف تحقق برنامه‌های بالادستی کشور ارائه می‌دهد.

برای اطلاع ای این راهکارها و دسترسی به متن کامل گزارش می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

در همین رابطه