رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

نمایندگان از توضیحات وزیر صنعت برای گرانی خودرو قانع نشدند

رضا فاطمی‌امین از مجلس کارت زرد گرفت

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره گرانی خودرو قانع نشدند و به او کارت زرد دادند. فاطمی‌امین در این نشست از لزوم ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا سخن گفت.

22 آذر 1401
کد خبر : 54947
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در جلسه علنی سه‌شنبه ۲۲ آذر مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به سوال نماینده مردم مرودشت درباره علت افزایش شدید قیمت خودرو، به نبود تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در بازار اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش سطح تولید هنوز این تعادل در بازار ایجاد نشده و به دنبال واردات خودرو که از هفته آینده شروع می‌شود، این تعادل ایجاد خواهد شد.

بر اساس اطلاعاتی که رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست عنوان کرد در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته، ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرده است. همچنین در آبان ماه، ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست. همچنین تولید خودروهای سنگین نیز ۱۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیگیری‌های وزارت‌خانه درباره امکان واردات خودرو به کشور با هدف ایجاد تعدل بین عرضه و تقاضا سخن گفت و به مشکلاتی که در تامین ارز آن وجود داشت اشاره کرد. بر اساس آنچه او در این جلسه تشریح کرد اوایل شهریور ۱۴۰۱ بود که آیین‌نامه واردات خودرو در دولت تصویب شد؛ اما هیأت تطبیق سه ایراد به آن گرفت که در آبان ماه این ایرادات در دولت رفع و آیین‌نامه واردات خودرو قطعی شد. حال قرار است اولین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور شود.

به اعتقاد فاطمی‌امین نبود همین تعادل موجب شده بازار خودرو حالت سوداگری پیدا کند، به محض اینکه قیمت دلار بالا می‌رود، قیمت خودرو هم افزایش پیدا می‌کند چرا که بسیاری از افراد به نادرستی به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند.

در نهایت پاسخ‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت خودرو بین نمایندگان مجلس به رای گذاشته شد و وکلای ملت نیز با ۱۱۰ رأی موافق، ۱۲۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در جلسه، پاسخ‌های فاطمی امین درباره گرانی خودرو را قانع کننده ندانستند و به او کارت زرد دادند.

در همین رابطه