رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

شعبان فروتن در نشست شورای گفت و گوی استان ایلام

بازارچه‌های فروش محصولات خانگی، کشاورزی و سنتی در ایلام دایر شود

رئیس اتاق ایلام خواستار دایر شدن بازارچه‌های فروش محصولات خانگی، کشاورزی و سنتی در این استان شد تا تولیدکنندگان خانگی که توان اجاره مغازه در سطح شهر را ندارند، از طریق این بازارچهها فعالیت کنند.

01 بهمن 1401
کد خبر : 55360
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام خواستار دایر شدن بازارچه های فروش محصولات خانگی، کشاورزی و سنتی شد.

شعبان فروتن در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام در خصوص دستور نخست جلسه مبنی بر تامین اراضی برای بازارچه عرصه محصولات تولیدکنندگان خانگی بر اساس ماده 16قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، گفت: تامین اراضی برای بازارچه عرضه محصولات تولیدکنندگان خانگی در شهر ایلام ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان خانگی که توان اجاره مغازه در سطح شهر را ندارند می توانند در بازارچه  فرصت استفاده کنند و محصولات تولیدی خود را با سود کمتر و به صورت مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

رئیس اتاق ایلام اظهار کرد: بر اساس ماده 16 قانون بهبود فضای کسب و کار، شهرداری به عنوان دستگاه اجرایی مکاتباتی با سازمان مسکن و شهرسازی برای ایجاد بازارچه مذکور انجام داده که آن سازمان در پاسخ اعلام کردند که زمینی با ویژگی های فوق در اختیار ندارند.

فروتن افزود: عدم ایجاد این بازارچه ها و فروشگاه های مستقیم باعث شده است که مردم استان از خرید مستقیم از تولید کننده محروم باشند.

وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی ایلام ضمن حمایت از راه اندازی این بازارچه ها تلاش می کند که با بازاریابی و پذیرش هیات های تجاری از کشور عراق زمینه لازم برای رونق این بازارچه ها را فراهم کند.

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: راه اندازی این بازارچه ها در راستای بهبود کسب و کار و تأمین مایحتاج مردم به صورت ارزان و به طور همزمان عرضه مستقیم محصولات سنتی و روستایی ضروری است.

حسن بهرام نیا افزود: ‌بازارچه های فروش محصولات کشاورزی و سنتی در ایلام دایر می شود چرا که در اجرای این طرح روستا بازار محصولات کشاورزی بدون واسطه در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی با اشاره به آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای احداث این بازارچه ها، از شهرداری ایلام خواست تا مکان مورد نیاز برای ایجاد این بازارچه ها را تأمین کنند.

استاندار ایلام با تأکید بر اجرای طرح روستا بازار افزود: با اجرایی شدن این طرح نه تنها محصولات روستایی و عشایری بدون واسطه در اختیار مردم قرار می گیرد بلکه هم تولید کننده و هم مصرف کننده از اجرای آن سود خواهند برد.

بهرام نیا گفت: در همین راستا مجوز فروشگاه های سیار در قالب روستایی، عشایری و شهری توسط شهرداری صادر شود و دستگاه های متولی نیز آیین نامه های مربوطه را تدوین کنند.

استاندار ایلام تاکید کرد: البته تراکنش‌ها باید به گونه ای باشد که بازارچه ها در  کل سطح شهر دیده شوند و متمرکز در یک نقطه خاص نباشد تا جامعه هدف و اقشار آسیب‌پذیر دسترسی راحت به این غرفه ها داشته باشند.

وی در ادامه گفت: در ارزیابی عملکرد استانداران، استان ایلام عملکرد خوبی را در شاخص های مورد نظر بر جای گذاشت بطوریکه در حوزه اشتغال، استان ایلام در مقام مقایسه با سایر استان‌ها رتبه اول را کسب کرد و در نهضت ملی مسکن نیز موفق به کسب رتبه هفتم در بین استان ها شد که با اقدامات جدید در حوزه مسکن استان، این رتبه ارتقا خواهد یافت.

استاندار ایلام با بیان اینکه اجرای بازدیدهای سرزده در راستای میزان تکریم  ارباب رجوع خواهد بود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید میزهای خدمت در ادارات استان فعال شود تا مردم برای انجام امورات خود در ادارات سرگردان نشود.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: شهرداری ها با همکاری مسکن و شهرسازی باید اماکن موجود در شهر و روستاها را برای ایجاد بازارچه فروش مستقیم کالا به منظور فروش محصولات خانگی، سنتی و کشاورزی ایجاد کنند.

شهریار عباسی افزود: اجرای این طرح زمینه ساز منبع درآمد برای تولیدکنندگان خرد و همچنین بهبود فضای کسب و کار می شود.

غریبی نماینده شهرداری ایلام نیز در این نشست با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود زمین برای ایجاد بازارچه در این شهر اشاره کرد و گفت: با این وجود دو نقطه برای ایجاد این بازارچه ها در شهر ایلام با همکاری دستگاه های اجرایی در نظر گرفته شده و کارهای مربوط به طراحی آنها در دست اقدام است.

عموزاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز به تنوع محصولات روستایی و کشاورزی در این استان اشاره کرد و گفت: مکانی در حوزه امور عشایری برای ایجاد نمایشگاه وجود دارد که در صورت صدور مجوز شهرداری برای دایر کردن نمایشگاه اقدام خواهد شد.

نوری زاده معاون سازمان بازرسی ایلام نیز بر ضرورت استفاده از ظرفیت های فروشگاه های الکترونیکی با هدف تامین محصولات مورد نیاز مردم در این استان تاکید کرد.

ناصری مدیرکل تعاون روستایی ایلام نیز در این نشست از آمادگی این دستگاه اجرایی برای راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در این استان خبر داد.

رئیس اتاق ایلام به دستور دوم جلسه مبنی بر رسیدگی به اختلاف نظر بین سازمان های دولتی با سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی در ارتباط با کمک های بلاعوض(معاف از کسورات)در قالب تفاهم نامه با واحدهای تولیدی و تعاونی اشاره کرد.

فروتن گفت: با توجه به اختلاف پیش آمده  بین سازمان های دولتی مانند اداره کار و شهرک های صنعتی با سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی در ارتباط با تفاهم نامه های کمک های دولتی بلاعوض و حمایتی فصل5 که معاف از کسورات قانونی هستند باید وضعیت این بخشنامه مشخص شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام در این خصوص گفت: اعتبارات حمایتی در قالب فصل 5 برای تعاونی های فعال در نظر گرفته شده است.

نورالدین الیاسی بیان کرد: یکی از مزیت های بخش تعاونی ها مبتنی بر معافیت های و حمایت های مالی است که تعاونی های فعال می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت خط ویژه دو هزار میلیارد تومانی در قالب تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت کار، بانک توسعه تعاون و صندوق سرمایه گذاری این وزارت امضا شده است افزود:  برای استفاده بهینه از ظرفیت های تعاونی ها در نظر گرفته است که باید از این فرصت برای بهبود فضای کسب و کار استفاده بهینه شود و تاکنون 137 طرح در استان ایلام از این خط اعتباری بهره مند خواهند شد.

رشنوادی، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی ایلام نیز در این نشست گفت: فصل 5 اعتبارات هزینه های در قالب کمک های بلاعوض ناشی از موافقت دستگاه های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بین ذیحسابان است تا این کمک بلاعوض از کسورات و مالیات معاف شوند.

تابانی مدیرکل تامین اجتماعی ایلام نیز در این نشست گفت: کارگاه های خدماتی و تولیدی تا پنج نفر از سهم کارفرما معاف می شوند.

وی اظهار کرد: چنانچه در قانون دستورالعملی در خصوص معافیت تامین اجتماعی در زمینه کمک های بلاعوض وجود داشته باشد، اجرایی خواهد شد.

جنتی مدیر کل امور مالیاتی ایلام نیز در این نشست گفت: براساس ماده 127 کمک‌های نقدی و غیر نقدی بلاعوض سازمان‌های خیریه یا عام‌المنفعه یا وزارتخانه‌ها یا موسسات دولتی و شرکت­های دولتی یا شهرداری ها‌ به اشخاص حقیقی غیر از مواردی که مشمول مالیات فصل حقوق است.

رئیس اتاق ایلام به دستور سوم جلسه مبنی بر رسیدگی به مشکلات غرفه های تجاری در مرز  بین المللی مهران اشاره کرد و گفت: بیشتر تجار از سال 1383 تاکنون در مرز مهران فعال بوده و درحالی که مرز هیچگونه امکاناتی نداشته است، این افراد با سختکوشی در حوزه صادرات فعال بوده و غرفه های تجاری که در اختیار آنان بوده همچون برند برای طرف های عراقی شناخته شده است.

فروتن افزود: انتظار تجار و بازرگانان این است  با توجه به هزینه هایی که برای غرفه های تجاری و بازاریابی انجام داده اند با آنان همکاری لازم با هدف توسعه صادارت انجام گیرد.

وی اظهار کرد: مهم ترین رویکرد تجار به عنوان سربازان جبهه اقتصادی این است که با فعالیت در عرصه تجارت و بازرگانی زمینه لازم را برای ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی فراهم کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: غرفه های تجاری در مرز بین المللی مهران توسط تجار و بازرگانان تجهیز شده است.

فرج امیدی افزود: در قانون حق موجر و مستاجر مشخص شده و مستاجران باید از حق قانونی براساس قرارداد باید بهره مند شوند.

وی ادامه داد: مکان تجاری (غرفه) که با کد رهگیری برای دارندگان کارت بازرگانی در نظر گرفته شده است در صورت جا به جایی باعث بروز مشکلاتی برای تجار و بازرگانان می شود.

سعد حسینی و عبدالحمید زیدی به نمایندگی از تجار فعال در مرز مهران نیز در این نشست خواستار رفع مشکل غرفه داران شدند و معتقد بودند که با تلاش شبانه روزی تجار و بازرگانان امروز مرز مهران یکی از اصلی ترین کانون های صادرات به کشور عراق است.

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: دولت همواره حامی و پشتیبان بخش خصوصی است و از هرگونه اقدامی که منجر به توسعه صادرات غیرنفتی شود، استقبال می شود.

بهرام نیا افزود: غرفه های تجاری با فعالان اقتصادی و تجاری در مرز مهران تا پایان سالجاری قرارداد دارند و تا آن زمان در اختیار تجار خواهند بود.

وی اظهار کرد: نشست تخصصی بین معاون امور اقتصادی استاندار ایلام، رئیس اتاق بازرگانی و تجار دارای غرفه در مرز مهران برگزار شود و خروجی آن نشست برای ادامه روند غرفه های تجاری مورد تصمیم و اجرا قرار می گیرد.

مصوبات:

در این نشست مصوب شد که شهرداری ایلام نسبت به صدور مجوز نمایشگاه های سیار در قالب روستایی، عشایری و شهری با همکاری تعاون روستایی، امور عشایری، جهاد کشاورزی و سایر ادارات مرتبط را صادر کند و دستگاه های متولی نیز مکلف شدند  آیین نامه های مربوطه را تدوین کنند و در سریع ترین زمان ممکن این بازارچه ها فعال شوند.

شهرداری ایلام موظف شد مطابق ماده 16 قانون بهبود فضای کسب و کار نسبت به شناسایی اراضی مناسب و مالک آنها با همکاری معاونت اقتصادی استانداری ایلام برای ایجاد بازارچه اقدام کند.

مصوب شد در خصوص اعتبارات کمک های بلاعوض فصل 5 از استان های مختلف استعلام گرفته شود تا وضعیت اجرای این فصل در استان ایلام نیز همچون سایر مناطق کشور باشد.

مصوب شد که امور مالیاتی ایلام نسبت به جمع آوری قوانین و مقرراتی که منجر به معافیت های مالیاتی برای فعالان اقتصادی می شود را پس از جمع بندی در قالب کتابچه ای در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دهد.

مصوب شد که قرارداد غرفه های محوطه گمرک و بازارچه مرزی مهران تا پایان سالجاری به قوت خود ادامه یابد و نشست تخصصی بین معاون امور اقتصادی استاندار ایلام، رئیس اتاق ایلام و تجار دارای غرفه در مرز مهران برگزار و خروجی آن نشست برای ادامه روند غرفه های تجاری عملیاتی شود.

موضوعات :
در همین رابطه