رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بندر فاو رقیبی برای بنادر جنوبی ایران

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری عراق روی توسعه بندر فاو، گفت: این بندر می‌تواند روی ترانزیت ایران از طریق بنادر جنوبی اثر منفی بگذارد.

08 بهمن 1401
کد خبر : 55434
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد در آینده بندر فاو در عراق می‌تواند به رقیبی برای بنادر ایرانی تبدیل شود. عراق به کمک ترکیه و امارات تلاش دارد، بندر فاو را به راهن‌آهن سراسری عراق متصل و این مسیر را به ترکیه وصل کند. بنابراین این کریدور جدید روی ترانزیت ایران به ترکیه تاثیر منفی می‌گذارد.

علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که به نظر شما فعالیت بندر فاو در عراق نقش ایران را در کریدورهای منطقه‌ای کاهش می‌دهد، گفت: بندر فاو یک کریدور جدید و یک بازار دست نخورده است. پیش از جنگ، بنادر در عراق اقدام به ترانزیت کالا می‌کردند اما مسائل امنیتی باعث شد که بخشی از ترانزیت از این بنادر متوقف و به بنادر ایران منتقل شود. در حال حاضر عراق می‌خواهد این بازار را احیا کند و به نظر می‌رسد که در ترانزیت و تجارت ایران تاثیر بگذارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: عراقی‌ها از مدت‌ها پیش طرح توسعه بندر فاو را دنبال می‌کردند و در سال میلادی که گذشت عراقی‌ها توانستند با عرضه نفت در بازارهای جهانی مبالغ قابل توجهی از محل فروش نفت عایدشان شد و این موضوع به توسعه زیرساخت‌های آنها کمک کرد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی و فعالیت بندر فاو برای عراق جدی‌تر از گذشته شده است، تصریح کرد: عراق مسیر کوتاهی به آب‌های آزاد و خلیج فارس دارد و این مسیر منتهی به  بندر فاو و ام‌القصر است و از آنجایی‌که بندر ام القصر امکان گسترش نداشت از این‌رو بر توسعه بندر فاو متمرکز شدند.

حسینی تاکید کرد: عراق جزو اتحادیه عرب است و در اتحادیه عرب پیمانی در خصوص مسائل گمرکی، ترانزیت و حمل و نقل تعریف شده است که مطابق با آن تعرفه‌ها در برخی موارد صفر و یا اندک است که این موضوع در راه‌اندازی این کریدور به عراق کمک می‌کند. همچنین عراق می‌تواند از این مسیر کالاها را به شرق سوریه، اردن و حتی عربستان منتقل کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با اشاره به همکاری امارات برای توسعه و سرمایه‌گذاری در بندر فاو در عراق، اضافه کرد: به نظر می‌رسد در آینده این بندر می‌تواند به رقیب ایران تبدیل شود. عراق به کمک ترکیه و امارات تلاش دارد که بندر فاو را به راهن‌آهن سراسری عراق متصل  و از شمال راه آهن را به ترکیه وصل کند و بخشی از ترانزیت از طریق امارات و بندرعباس به ترکیه می‌رود این راهگذر جدید در ترانزیت ما به ترکیه تاثیر منفی می‌گذارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: بندر فاو در کوتاه‌مدت نمی‌تواند تاثیر منفی در روند صادرات ما بگذارد و باید منتظر ماند و نتایج آن را مشاهده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بندر فاو می‌تواند زنگ خطری برای بندرهای جنوبی ما باشد؟ گفت: باید دید که این بندر  توانایی جابه جایی چه حجم از کالا را دارد. ظرفیت جابه جایی بنادر ما در حدود 350 میلیون تن است و ما دو بندر بزرگ شهید رجایی و بندر امام را در خلیج فارس داریم همچنین بنادر کوچکتر خرمشهر، آبادان و بندرلنگه سال‌های سال است که فعالیت می‌کند. اما از سوی دیگر  ورود عراق به  بنادر خلیج فارس جزو حقوق آنهاست و ما نمی‌توانیم مانع آن شویم و باید دید که عراق چه مقدار می‌تواند تخلیه و بارگیری در این بندر داشته باشد. با توجه به اینکه عراق به‌دنبال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است و بدون تردید توسعه آن نقش منفی در بنادر ایران خواهد گذاشت.

حسینی با بیان اینکه سیاست‌مداران راه را برای تجار باز می‌کنند، افزود: روابط سیاسی ما هر میزان با کشورها رو به بهبودی برود در اقتصاد تاثیر مستقیم می‌گذارد. اگر روابط اقتصادی بین کشورها عمیق‌تر شود مسائل امنیتی نیز بهتر خواهد شد و به قول معروف از مرزی که کالا رد شود نیروی نظامی عبور نمی‌کند. معاونت اقتصادی وزارت خارجه در دوره جدید فعالیت بیشتری داشته و بیش از گذشته کار می‌کند  و به نظر می‌رسد که این روابط باید بیشتر توسعه پیدا کند.

این فعال اقتصادی در پایان با اشاره به اقدامات عملی وزارت خارجه در حل و فصل چالش‌های تجار، تاکید کرد: برای نمونه حدود 2 و سال اندی کامیون‌های ایرانی مجوز ورود به ترکمنستان را نداشتند و وزارت خارجه با پیگیری‌هایی که انجام داد توانست سد را بشکند و امروز کامیون‌های ایرانی این مجوز را دارند و از ترکمنستان عبور می‌کنند.

در همین رابطه