هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

بندر فاو رقیبی برای بنادر جنوبی ایران

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری عراق روی توسعه بندر فاو، گفت: این بندر می‌تواند روی ترانزیت ایران از طریق بنادر جنوبی اثر منفی بگذارد.

08 بهمن 1401
کد خبر : 55434
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد در آینده بندر فاو در عراق می‌تواند به رقیبی برای بنادر ایرانی تبدیل شود. عراق به کمک ترکیه و امارات تلاش دارد، بندر فاو را به راهن‌آهن سراسری عراق متصل و این مسیر را به ترکیه وصل کند. بنابراین این کریدور جدید روی ترانزیت ایران به ترکیه تاثیر منفی می‌گذارد.

علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که به نظر شما فعالیت بندر فاو در عراق نقش ایران را در کریدورهای منطقه‌ای کاهش می‌دهد، گفت: بندر فاو یک کریدور جدید و یک بازار دست نخورده است. پیش از جنگ، بنادر در عراق اقدام به ترانزیت کالا می‌کردند اما مسائل امنیتی باعث شد که بخشی از ترانزیت از این بنادر متوقف و به بنادر ایران منتقل شود. در حال حاضر عراق می‌خواهد این بازار را احیا کند و به نظر می‌رسد که در ترانزیت و تجارت ایران تاثیر بگذارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: عراقی‌ها از مدت‌ها پیش طرح توسعه بندر فاو را دنبال می‌کردند و در سال میلادی که گذشت عراقی‌ها توانستند با عرضه نفت در بازارهای جهانی مبالغ قابل توجهی از محل فروش نفت عایدشان شد و این موضوع به توسعه زیرساخت‌های آنها کمک کرد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی و فعالیت بندر فاو برای عراق جدی‌تر از گذشته شده است، تصریح کرد: عراق مسیر کوتاهی به آب‌های آزاد و خلیج فارس دارد و این مسیر منتهی به  بندر فاو و ام‌القصر است و از آنجایی‌که بندر ام القصر امکان گسترش نداشت از این‌رو بر توسعه بندر فاو متمرکز شدند.

حسینی تاکید کرد: عراق جزو اتحادیه عرب است و در اتحادیه عرب پیمانی در خصوص مسائل گمرکی، ترانزیت و حمل و نقل تعریف شده است که مطابق با آن تعرفه‌ها در برخی موارد صفر و یا اندک است که این موضوع در راه‌اندازی این کریدور به عراق کمک می‌کند. همچنین عراق می‌تواند از این مسیر کالاها را به شرق سوریه، اردن و حتی عربستان منتقل کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با اشاره به همکاری امارات برای توسعه و سرمایه‌گذاری در بندر فاو در عراق، اضافه کرد: به نظر می‌رسد در آینده این بندر می‌تواند به رقیب ایران تبدیل شود. عراق به کمک ترکیه و امارات تلاش دارد که بندر فاو را به راهن‌آهن سراسری عراق متصل  و از شمال راه آهن را به ترکیه وصل کند و بخشی از ترانزیت از طریق امارات و بندرعباس به ترکیه می‌رود این راهگذر جدید در ترانزیت ما به ترکیه تاثیر منفی می‌گذارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: بندر فاو در کوتاه‌مدت نمی‌تواند تاثیر منفی در روند صادرات ما بگذارد و باید منتظر ماند و نتایج آن را مشاهده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بندر فاو می‌تواند زنگ خطری برای بندرهای جنوبی ما باشد؟ گفت: باید دید که این بندر  توانایی جابه جایی چه حجم از کالا را دارد. ظرفیت جابه جایی بنادر ما در حدود 350 میلیون تن است و ما دو بندر بزرگ شهید رجایی و بندر امام را در خلیج فارس داریم همچنین بنادر کوچکتر خرمشهر، آبادان و بندرلنگه سال‌های سال است که فعالیت می‌کند. اما از سوی دیگر  ورود عراق به  بنادر خلیج فارس جزو حقوق آنهاست و ما نمی‌توانیم مانع آن شویم و باید دید که عراق چه مقدار می‌تواند تخلیه و بارگیری در این بندر داشته باشد. با توجه به اینکه عراق به‌دنبال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است و بدون تردید توسعه آن نقش منفی در بنادر ایران خواهد گذاشت.

حسینی با بیان اینکه سیاست‌مداران راه را برای تجار باز می‌کنند، افزود: روابط سیاسی ما هر میزان با کشورها رو به بهبودی برود در اقتصاد تاثیر مستقیم می‌گذارد. اگر روابط اقتصادی بین کشورها عمیق‌تر شود مسائل امنیتی نیز بهتر خواهد شد و به قول معروف از مرزی که کالا رد شود نیروی نظامی عبور نمی‌کند. معاونت اقتصادی وزارت خارجه در دوره جدید فعالیت بیشتری داشته و بیش از گذشته کار می‌کند  و به نظر می‌رسد که این روابط باید بیشتر توسعه پیدا کند.

این فعال اقتصادی در پایان با اشاره به اقدامات عملی وزارت خارجه در حل و فصل چالش‌های تجار، تاکید کرد: برای نمونه حدود 2 و سال اندی کامیون‌های ایرانی مجوز ورود به ترکمنستان را نداشتند و وزارت خارجه با پیگیری‌هایی که انجام داد توانست سد را بشکند و امروز کامیون‌های ایرانی این مجوز را دارند و از ترکمنستان عبور می‌کنند.

در همین رابطه