رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

ارتقای سهم چابهار در تجارت و ترانزیت را دنبال می‌کنیم

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار، ظرفیت آن در تجارت و ترانزیت را سالانه ۸.۵ میلیون تن کالا اعلام کرد.

10 بهمن 1401
کد خبر : 55463
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: افزایش سهم بندر چابهار با ظرفیت سالانه ۸.۵ میلیون تن کالا در تجارت خارجی و ترانزیت کالا از چشم اندازهای مهم است که با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری نظام برای طرح توسعه بندر و خرید تجهیزات به روز تخلیه و بارگیری، در حال تحقق است و هم اینک ظرفیت ورود کشتی های اقیانوس پیما و بارگیری انواع کشتی ها وجود دارد.

قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: کاهش هزینه و زمان توقف کالاها بویژه کالاهای ترانزیتی، افزایش کارایی تجهیزات و تاسیسات بندری برنامه ریزی شده و هم اینک با هماهنگی ها و تفاهم نامه هایی که به امضا رسیده سبب شده تا فعالیت خطوط کشتیرانی آغاز شود که بطور مثال با راه اندازی خط کشتیرانی چین به بندر چابهار شاهد کاهش مدت زمان انتقال کالا از ۴۵ روز به ۲ هفته هستیم و موجب استقبال و رضایت صاحبان کالا به دلیل کاهش هزینه جابجایی بار شده است.

ارتقای عملکرد بندر چابهار تا حد یک مگاپورت

وی افزود: احداث ۹ پست اسکله جدید، احیای ۲۲۰ هکتار از اراضی جهت محوطه های بارانداز و انبار، اتصال به شبکه ریلی کشور، ارتقاء عملکرد بندر چابهار تا حد یک مگاپورت و تلاش در جهت تبدیل آن به یک HUB منطقه ای و کاهش فعالیتهای غیررسمی اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر از چشم اندازهای مهم برای توسعه است.

او ارتقای راندمان کار بندر، جلب و افزایش رضایت طرفهای ذینفع، افزایش سطح دانش و آگاهی کارکنان، تبعیت از الزامات قانونی مرتبط با خدمات، محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه ای و سایر الزامات، کاهش و پیشگیری از آلودگی در آب، هوا و خاک، کاهش و پیشگیری از بیماریهای شغلی و حوادث ناشی از کار، کاهش و کنترل ضایعات، بررسی روشهای علمی و بازاریابی جهت کالاهای ترانزیتی و ترانشیبی و انجام فعالیتهای متناسب با موقعیت بندر چابهار و ایجاد زیرساختهای مناسب با برنامه های توسعه ای بندر را از وظایف، ماموریت ها و چشم اندازهای مهم عنوان کرد.

بندرچابهار موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند است

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ایران و به ویژه بندرچابهار با اتصال به آبهای آزاد و اقیانوسی از جمله مناطقی در دینا هستند که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند هستند، گفت: با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می تواند از این مزایای در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند.

عسکری نسب تصریح کرد: در جنوب ایران خلیج فارس قرار دارد که کشورهای عمده تولیدکننده نفت جهان را درخود جای داده است. این منطقه به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود. در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است. به عبارتی می توان گفت ارتباط ایران با ۱۵ کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی برقرار می شود و درعین حال نیز ایران به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها (با یکدیگر وسایر مناطق جهان) ایفای نقش نماید و در این باره بندر چابهار نقش مهمی در تجارت خارجی و ترانریت کالا دارد.

وی افزود: از طرف دیگر کشورهای همسایه ایران و به ویژه بندرچابهار جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر در اختیار داشتن منابع و ثروت های ملی خدادادی می تواند به عنوان عامل توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه موثر باشد.

این مقام مسئول گفت: ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران و بندرچابهار بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند.

برگزاری نشست تخصصی نمایندگان شرکت هندی IPGL در بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به موقعیت مناسب بندرچابهار برای توسعه تجارت داخلی و خارجی گفت: در نشست تخصصی نمایندگان شرکت هندی IPGL در بندر چابهار، تاکید بر تامین جرثقیل‌های گنتری کرین در بندر شهید بهشتی شده و تداوم انتقال گندم هند به افغانستان از بندر چابهار نیز خواهیم بود.

عسکری نسب ادامه داد: موضوعات ترانزیت کالا از هند و آفریقای جنوبی به کشورهای (CIS)، صادرات مواد معدنی به هند از بندر چابهار و اراده قوی شرکت هندی IPGL در خصوص تأمین جرثقیل گنتری کرین جهت استقرار در بندر شهید بهشتی چابهار بحث و بررسی شد و راهکارهای رفع موانع موجود مورد بررسی قرار گرفت.

وی فعالیت خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار در کنار فعالیت خط منظم کشتیرانی چابهار-هند در راستای توسعه کریدور شمال جنوب و تحقق تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری به منظور توسعه سواحل مکران عنوان و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به برنامه‌ریزی مدون در راستای اجرای سیاست‌های تبیین شده گام بر می‌دارد تا توسعه کشور را از نظر ترانزیت کالا و فعال شدن بنادر فراهم کند.

در همین رابطه