رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

تصمیم شورای رقابت برای تنظیم بازار خودروی سواری ابلاغ شد

بازگشت خریداران خودرو به گردونه شانس

شورای رقابت با ابلاغ دستورالعمل جدید خود، قیمت‌گذاری خودرو، شرایط قرعه‌کشی و فروش محصولات در سامانه یکپارچه را احیا کرد.

16 بهمن 1401
کد خبر : 55518
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شورای رقابت در جلسه اخیر خود، بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولید داخل، مونتاژ و وارداتی را انحصار تشخیص داده و آنها را مشمول دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری دانسته است.

در دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو اعلام شده است که مبنای تنظیم قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت واگذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد و توسط عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجراست.

نکته قابل‌توجه این است که بر اساس این دستورالعمل، با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی، قیمت پایه هر خودرو در داخل، بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم‌رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، استخراج و اعلام می‌شود.

نکته دیگر اینکه مبنای نرخ ارز برای قیمت‌گذاری خودرو، نرخ بازار متشکل یا بازار جایگزین آن خواهد بود و خودرو بر اساس شاخص رقابت‌پذیری در 7 رده، رتبه‌بندی می‌شوند.

در این دستورالعمل، شرایط طرف تقاضا برای خرید خودرو در ایران، همان شرایطی است که در قرعه‌کشی ملاک عمل بوده است. حداقل سن 18 سال، دارا بودن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال، صادر نشدن فاکتور خرید خودرو در 48 ماه گذشته به نام متقاضی، ممنوعیت صلح قرارداد یا انتقال خودرو تا یک سال و الزام به موجود بودن مبلغ پیش‌پرداخت خودروی مورد تقاضا در حساب متقاضی از جمله این شرایط است.

عرضه‌کنندگان خودرو باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام کنند.

 

متن کامل دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودروی سواری را اینجا بخوانید.

در همین رابطه