رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران

رشد اقتصادی بدون نفت در 9 ماهه امسال نزولی شد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در 9 ماهه اول امسال نرخ رشد تولید ناخالص داخلی با نفت ٣.٣ درصد و بدون نفت ٢.٩ درصد بوده است.

20 اسفند 1401
کد خبر : 55807
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی(GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در نه ماهه سال ١٤٠١ به رقم ٥٨٢٥ هزار میلیارد ریال با نفت و ٥٠٠١ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٦٤١ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٤٨٦٠ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٣.٣ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٢.٩ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 9 ماهه سال ١٤٠١ دارد.

بر اساس این گزارش در این بازه زمانی رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ٤.٣-، گروه صنایع و معادن ٥.٣ درصد (شامل: استخراج نفت خام و گاز‌طبیعی ٥.٦، سایر معادن ٠.٩، صنعت ٥.١، انرژی ٩.٥ و ساختمان ٢.٢- درصد) و گروه خدمات ٢.٦ درصد نسبت به 9 ماهه سال ١٤٠٠، رشد داشته است.

از آنجا که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در 6 ماهه اول امسال رشد ۳.۳ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۳.۴ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت ثبت شده و در سه ماهه نخست امسال نیز رشد اقتصادی با نفت  3.8 درصد و بدون نفت  4.3 درصد بوده است، آهنگ رشد اقتصادی کشور به ویژه بدون در نظر گرفتن نفت، روند نزولی پیدا کرده است

در همین رابطه