رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مرکز آمار چین اعلام کرد

فعالیت کارخانه‌ها در چین کاهش یافت

براساس گزارش مرکز آمار چین، نرخ فعالیت در بخش تولید چین در ماه آوریل به صورت ناگهانی با کاهش مواجه شده است، واقعیتی که می‌تواند فشار بر سیاست‌گذارانی که به دنبال بهبود اقتصاد این کشور هستند را افزایش دهد.

11 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56206
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دفتر ملی آمار چین به تازگی اعلام کرده است که شاخص مدیران خرید (PMI) از 51.9 در ماه مارس به 49.2 کاهش یافته است، یعنی پایین‌تر از مرز 50 که مرز میان انقباض و انبساط فعالیت‌های اقتصادی را به صورت ماهانه تعیین می‌کند. این کاهش قابل توجه از انتظارات 51.4 درصدی اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند فاصله زیادی دارد و اولین انقباض در بخش تولید از ماه دسامبر سال گذشته به شمار می‌رود، یعنی زمانی که شاخص مدیران خرید در بخش تولید 47 بود.

دومین اقتصاد جهان در 3 ماهه سال جاری، به لطف تقاضای بالا برای خدمات، رشد قابل قبول و سریعی را تجربه کرد؛ اما خروجی کارخانه‌ها در میان رشد ضعیف اقتصاد جهانی از این فرایند عقب مانده است. کاهش قیمت‌ها و افزایش پس‌اندازهای بانکی تردیدها نسبت به افزایش تقاضا در جهان را افزایش داده است.

دایره سیاسی حزب کمونیست چین که یکی از نهادهای ارشد تصمیم‌گیری به شمار می‌رود، روز جمعه تاکید کرد بازیابی و توسعه تقاضا کلید بهبود پایدار است و هشدار داد بهبود اقتصادی کنونی به واسطه شتاب کم و تقاضای ناکافی، تنها بهبودی ترمیم‌کننده است و نیاز به رسیدگی بیشتر دارد. به گفته ژائو چینگه آماردان، نبود تقاضا در بازار و تاثیرات گذرای بهبود سریع تولید در 3 ماه اول سال از جمله عواملی هستند که در ماه آوریل موجب بروز انقباض شده‌اند.

مرکز آمار چین همچنین اعلام کرده است: براساس داده‌های به دست آمده از شاخص مدیران خرید، سفارشات جدید صادرات از 50.4 ماه گذشته میلادی به 47.6 رسیده است.

بخش تولید در چین که 18 درصد از نیروی کار این کشور را در اختیار دارد، به دلیل کاهش تقاضای جهانی همچنان تحت فشار است. بعضی از صادرکنندگان به رویترز اعلام کرده‌اند که در واکنش به کاهش تقاضای جهانی؛ سرمایه‌گذاری‌های خود را متوقف کرده و هزینه‌های نیروی کار را کاهش داده‌اند. دولت چین به منظور بهبود تجارت و اشتغال، هفته گذشته طرحی شامل حمایت از صادرکنندگان خودرو، تسهیل صدور ویزا برای تاجران بین‌المللی و ارائه یارانه به شرکت‌هایی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را استخدام می‌کنند ارائه کرد.

بخش املاک که برای سال‌ها ستون رشد اقتصادی چین بوده است نیز همچنان شکننده و غیرقابل اتکا است. وقوع چندین بحران از اواسط سال 2020 به بعد در این بخش منجر به افزایش بدهی سازندگان و توقف پروژه‌های ساخت و ساز مسکن‌های پیش‌فروش‌شده شد.

باوجود اینکه مصرف در چین به تازگی افزایش قابل توجهی یافته است، شاخص مدیران خرید غیرتولیدی از 58.2 ماه مارس به 56.4 رسیده است. داده‌های ماه جاری نشان از آن دارند که رشد خرده‌فروشی در ماه مارس سرعت گرفته و به بالاترین حد خود طی 2 سال گذشته رسیده، اما این رشد از نظر اقتصاددانان رشدی ضعیف بود و احتمال پایدار بودن آن بسیار پایین برآورد شده بود. شاخص ترکیبی مدیران که فعالیت‌های تولیدی و غیرتولیدی را شامل می‌شود هم از 57 ماه مارس به 54.4 رسیده است.

ژیوی ژانگ اقتصاددان ارشد شرکت پین‌پوینت معتقد است: اعلام شاخص مدیران خرید به همراه دیگر سیگنال‌های اقتصادی، از جمله افزایش قابل توجه مسافرت‌ها در تعطیلات و فعالیت‌های پنهانی و خاموش بازار مسکن، فشار بر دولت را برای ادامه سیاست‌های حمایتی مالی و پولی در 3 ماهه دوم سال حفظ خواهد کرد.

در همین رابطه