رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در 3 ماهه 2023

اقتصاد عربستان 3.9 درصد رشد کرد

تخمین‌های اولیه دولت عربستان سعودی نشان از آن دارد که تولید ناخالص داخلی این کشور در 3 ماهه سال جاری میلادی، 3.9 درصد رشد داشته و این رشد مدیون فعالیت‌های غیرنفتی این کشور بوده است.

18 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56293
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اداره کل آمار عربستان سعودی با استناد بر برآوردهای اولیه خود اعلام کرد فعالیت‌های غیرنفتی در 3 ماه اول سال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 5.8 درصد افزایش داشته است،‌درحالی که میزان افزایش فعالیت‌های نفتی در همین دوره تنها 1.3 درصد بوده است. خدمات دولتی هم در این کشور 4.9 درصد افزایش داشته است.

با اینهمه رشد اقتصادی این کشور نسبت به 3 ماه چهارم سال گذشته میلادی،‌زمانی که تولید ناخالص داخلی نسبت به سال پیشتر از آن رشدی 5.5 درصدی را تجربه کرد،‌ روندی کندتر به خود گرفته است.

در این گزارش آمده است تولید ناخالص داخلی تعدیل‌شده فصلی در 3 ماه اول سال جاری در مقایسه با 3 ماه پیشین یعنی 3 ماه آخر سال گذشته میلادی به واسطه کاهش 4.8 درصدی فعالیت‌های نفتی در عربستان با کاهشی 1.3 درصدی مواجه شده است.

صندق بین‌المللی پول می‌گوید اقتصاد عربستان سال گذشته 8.7 درصد رشد داشته است؛ اما پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصاد این کشور امسال به کمتر از نصف، یعنی به 3.1 درصد خواهد رسید. عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد از ابتدای ماه می میلادی میزان تولید نفت خود را روزانه 500 هزار بشکه کاهش خواهد داد. این تصمیم بخشی از تصمیم کلی‌تر اعضای اوپک پلاس در ماه گذشته است تا 1.16 میلیون بشکه نفت را روزانه از میزان تولیدات خود بکاهند.

در همین رابطه