رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در پی کند شدن نرخ تورم آمریکا

ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت

همزمان با انتشار خبر کند شدن غیرمنتظره تورم در آمریکا و افزایش احتمال توقف افزایش دوباره نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار در برابر ارزش دیگر ارزها کاهش محسوسی یافت.

21 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56354
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت کار ایالات متحده، نرخ تورم ماه آوریل با روندی کاهشی به 4.9 درصد رسیده است. به بیانی دیگر نرخ تورم در این ماه کمترین افزایش سال به سال را طی 2 سال گذشته تجربه کرده است. این خبر منجر به کاهش 0.52 درصدی ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای اصلی شد. با این همه نرخ تورم اصلی همچنان روی 5.5 درصد پابرجا مانده است و نشان از آن دارد که احتمالا نرخ بهره برای مدتی طولانر‌تر بالا باقی خواهد ماند زیرا این نرخ هنوز بسیار بالاتر از 2 درصد هدف‌گذاری شده است.

در پی انتشار خبر کند شدن روند رشد تورم آمریکا، ارزش یورو 0.24 درصد رشد کرده و نرخ برابری آن با دلار به 1.0987 رسید. پوند انگلیس هم با رشد 0.14 درصدی به نرخ برابری 1.2640 رسید. نرخ برابری ین ژاپن هم پس از کاهش اندک ارزش دلار به 134.50 رسید.

اقتصاددانان انتظار داشتند نرخ تورم CPI یا شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آوریل امسال نسبت به یک سال گذشته 5.5 درصد افزایش یابد. تحقق این پیش‌بینی می‌توانست برای بانک مرکزی آمریکا که هفته گذشته اشاراتی مبنی بر احتمال توقف روند افزایش نرخ بهره داشت، دردسرساز شود.

با این‌همه بسیاری از اقتصاددانان باور دارند هنوز برای تصمیم‌گیری درباره کاهش نرخ بهره یا توقف افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی بسیار زود است. زیرا ممکن است بازار در آمریکا آماده عبور از تورم شده باشد، اما بانک مرکزی آمریکا باید پیش از کاهش نرخ بهره به افزایش نرخ بیکاری توجه نشان دهد. زیرا اگر نرخ تورم به 2 درصد هدفگذاری شده هم برسد، تا زمانی که احتمال رکود اقتصادی در این کشور وجود داشته باشد، بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش نخواهد داد.

 

در همین رابطه