رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

ابراهیم بهادرانی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

در برنامه هفتم، اهداف و راهبردها با یکدیگر همخوانی ندارند

مشاور عالی اتاق تهران معتقد است: اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم توسعه با راهبردهای در نظر گرفته شده در این برنامه همخوانی ندارند.

17 خرداد 1402
کد خبر : 56636
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق تهران گفت: اهدافی که در برنامه هفتم در نظر گرفته شده با واقعیت‌ها و شرایط اقتصادی امروز کشور تناسبی ندارد.

او در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین با اشاره به نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی برنامه هفتم افزود: این هدف در حالی در نظر گرفته شده که رشد اقتصادی ما در طول اجرای سه برنامه گذشته 1.8 درصد بوده است. به اعتقاد من این هدف محقق نمی‌شود مگر اینکه تغییرات کلی در کشور به وجود بیاید؛ مثلاً تحریم‌ها از بین برود و سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای باشد که اشتباهات گذشته تکرار نشوندو فضای کسب و کار به طور کلی اصلاح شود. 

بهادرانی با بیان اینکه تغییرات اساسی در سیاست‌ها و رویکردها در برنامه هفتم توسعه دیده نمی‌شود گفت: به عنوان مثال در حالی تحقق2.8 درصد از رشد اقتصادی از محل بهره‌وری در این برنامه در نظر گرفته شده که در دو دهه گذشته بهره‌وری ما منفی یا صفر بوده است. همچنین در حالی که رشد سرمایه‌گذاری ما منفی بوده اما در این برنامه 21 درصد رشد برای آن در نظر گرفته شده است؛ اما در متن برنامه مشخص نیست منابع لازم برای این رشد به صورت دقیق از چه محل‌ها و به چه میزان تامین خواهد شد. 

او با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نیاز به ریلی دارد که بتواند واگن تولید را حرکت بدهد بیان کرد: با سیاست‌گذاری‌های امروز کشور این امکان فراهم نیست. اگر قرار است واقعاً نقش بخش خصوصی در تحقق رشد اقتصادی پررنگ شود علاوه بر مساعدتر شدن فضای کسب‌وکار، باید مسئله تحریم‌ها مدیریت و حل شود. همین‌طور ارتباط سیستم بانکی ما با دنیا برقرار شود. عدم حل این مسائل هزینه مبادله زیادی را به کشور تحمیل می‌کند. اما در برنامه هفتم هیچ‌کدام از این مسائل به صورت قابل حصول دیده نشده است. بنابراین به اعتقاد من اهداف و راهبردها در این برنامه با یکدیگر همخوانی ندارند.

 

در همین رابطه