رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین سلیمی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

‌خطر کفایت سرمایه بانک‌ها را باید جدی گرفت

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران معتقد است: بیشتر بانک‌های دولتی، استاندارد بازل 3 را ندارند و نسبت کفایت سرمایه بسیاری از بانک‌ها زیر 7 درصد است که اگر به آن توجه نشود، خطر ورشکستگی برخی از آنها وجود دارد.

24 خرداد 1402
کد خبر : 56747
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران معتقد است: بیشتر بانک‌های دولتی، استاندارد بازل 3 را ندارند و نسبت کفایت سرمایه بسیاری از بانک‌ها زیر 7 درصد است که اگر به آن توجه نشود، خطر ورشکستگی برخی از آنها وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

اطلاعات منتشرشده از صورت‌های مالی بانک‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی از منظر نسبت کفایت سرمایه در نظام بانکی آژیر خطر را به صدا درآورده است. در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره کفایت سرمایه بانک‌ها گفت: مسئله بانک‌های ناتراز در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته، وزارت اقتصاد هم اقدامات خود را در این حوزه به‌عنوان سهامدار برخی بانک‌ها انجام می‌دهد. در سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک‌های دولتی اضافه شد و امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان که تاکنون سابقه نداشته است و نشان‌دهنده اهتمام دولت برای جبران کفایت سرمایه بانک‌هاست.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران می‌گوید: بر اساس مقررات بانک مرکزی در ایران که برگرفته از توصیه‌های اکید کمیته بازل است، نسبت کفایت سرمایه بانک‌های ایرانی نباید کمتر از 8 درصد باشد، این در حالی است که صورت‌های مالی برخی از بانک‌ها نشان می‌دهد بیشتر بانک‌ها نسبت کفایت سرمایه کمتر از 8 درصد داشتند و چند بانک با نسبت کفایت سرمایه منفی سال مالی خود را به پایان برده‌اند.

حسین سلیمی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» می‌افزاید: بانک‌ها باید سرمایه کافی برای پوشش دادن ریسک ناشی از فعالیت‌های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب‌های وارده به سپرده‌گذاران منتقل نشود. یکی از راه‌های کنترل این موضوع، بررسی کفایت سرمایه بانک‌هاست.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران تاکید می‌کند: براساس استاندارد بازل 3، نسبت کفایت سرمایه باید 13 به بالا به نسبت دارایی‌ها به بدهی‌ها باشد و این استاندارد نشان از فعال بودن و متعهد بودن بانک‌هاست.

او ادامه می‌دهد: وضعیت بانک‌ها در ایران استثنایی است؛ بانک‌ها کفایت سرمایه ندارند به دلیل اینکه، بانک‌ها بنگاهداری می‌کنند. کار بانک معدن‌کاری و املاک نیست. بانک‌ها به‌جای ارائه تسهیلات، در املاک و حوزه‌های دیگر اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کنند و با تورم، سود 100 و 200 درصد کسب می‌کنند. نتیجه بنگاهداری این است که بانک‌ها به فلسفه وجود خود یعنی سپرده‌گذاری و دادن تسهیلات، متعهد نباشند. هر قدر بانک‌ها به مسئله بنگاهداری ورود کنند، نسبت کفایت سرمایه آن‌ها پایین خواهد آمد.

سلیمی تصریح می‌کند: این معضل را سال‌هاست که فعالان اقتصادی و کارشناسان گوشزد می‌کنند و اخیراً خود دولت هم به این نکته رسیده که بانک‌ها باید از بنگاهداری فاصله بگیرند. در حال حاضر شرایط بانک‌ها بسیار نابه‌سامان شده و گاه کفایت سرمایه به 2 و 3 هم رسیده است.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران می‌گوید: برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها دولت باید دست‌به‌کار شود. به گذشته نگاه کنند، چند بانک و صندوق در حال ورشکستگی بودند که با بانک سپه ادغام شد و الان هم این خطر بیخ گوش خیلی از بانک‌هاست.

به عقیده سلیمی، خطر کفایت سرمایه بانک‌ها را باید جدی گرفت وگرنه دیر یا زود گریبان اقتصاد و بانک‌های کشور را خواهد گرفت.

در همین رابطه