رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

روح‌الله نجفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سرمایه‌گذاران خارجی در بورس حاضر شده‌اند

رئیس اداره نظارت بر بورس و کمیته مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس می‌گوید:«مشکل اصلی برای سرمایه‌گذاران خارجی باز کردن حساب است که بستر افتتاح حساب به نام شخص باید برای کشور فراهم شود. ولی الان محدودیت‌هایی وجود دارد که یک فرد خارجی نمی‌تواند در بانک‌های داخلی حساب باز کند.»

15 آذر 1395
کد خبر : 5714
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اداره نظارت بر بورس و کمیته مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس می‌گوید:«مشکل اصلی برای سرمایه‌گذاران خارجی باز کردن حساب است که بستر افتتاح حساب به نام شخص باید برای کشور فراهم شود. ولی الان محدودیت‌هایی وجود دارد که یک فرد خارجی نمی‌تواند در بانک‌های داخلی حساب باز کند.»

روح‌الله نجفی، رئیس اداره نظارت بر بورس و کمیته مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس

روح‌الله نجفی، ریاست اداره نظارت بر بورس و  کمیته مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس را بر عهده دارد. او چند وقت پیش در کمیسیون تخصصی سرمایه‌گذاری اتاق ایران حضور پیدا کرده بود و درباره مقررات حضور سرمایه‌گذاران خارجی با نمایندگان پارلمان بخش خصوصی به گفت‌وگو پرداختند. نجفی حالا به گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» پرداخته و توضیحاتی درباره آمادگی سازمان بورس برای پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی ارائه داده است.

او می‌گوید ما آمادگی لازم را برای پذیرش سرمایه‌گذاران داریم و توضیح می‌دهد:«بستر مقرراتی ما فراهم است. سرمایه‌گذاران خارجی هم مراجعه کرده‌اند و توانسته‌اند کدهای معاملات‌شان را اخذ کنند. فکر می‌کنم حدود دو سه هزار نفر سرمایه‌گذار خارجی در حال حاضر در کشور داریم. به سرعت این فرآیند انجام می‌شود و بعد از شناسایی اولیه، از سازمان مجوز اخذ می‌کنند، کد معاملاتی به آن‌ها می‌دهیم.»

نجفی تاکید دارد موانع اصلی بانکی است و ادامه می‌دهد:«مشکل اصلی برای سرمایه‌گذاران خارجی باز کردن حساب است که بستر افتتاح حساب به نام شخص باید برای کشور فراهم شود. ولی الان محدودیت‌هایی وجود دارد که یک فرد خارجی نمی‌تواند در بانک‌های داخلی حساب باز کند. باید حتما وکیل ایرانی معرفی کند و به نام او حساب باز شود. اگر ما بتوانیم این بحث افتتاح حساب را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم، قدم مهمی برداشته‌ایم.»

پوشش ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز نیز مانع دیگری برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران است. رئیس اداره نظارت بر بورس می‌گوید:«مسئله دیگر هم بحث ابزار هجینگ است. از طریق این ابزار پوشش ریسک ما می‌توانیم ریسک‌های نوسان نرخ ارز را برای سرمایه‌‌گذاران پوشش دهیم. ما این پیشنهاد را در قالب نرخ آتی ارز ارائه داده‌ایم، هم مقررات و هم نرم‌افزار آن آماده است. امیدواریم که بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز را انجام دهد و بتوانیم ابزار هجینگ را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کنیم.»

نجفی آمار دقیقی از میزان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران ندارد و در این‌باره توضیح می‌دهد:«سرمایه‌گذاران در بورس حضور پیدا کرده‌اند، بیشتر در قالب اشخاص حقیقی خرده‌پا و بعضی هم شرکت‌ها بوده‌اند، ولی نمی‌توانیم بگوییم دقیقا آمار چقدر بوده است. اگر بتوانیم تعاملات خوبی با بانک انجام دهیم و موانع گفته شده برداشته شود، می‌توانیم شاهد افزایش حضور آن‌ها باشیم. در حال حاضر نیز برای شروع کار میزان حضور آن‌ها خوب است. دو سه سال است که بانک مرکزی قول داده است که ارز تک‌نرخی شود، ما امیدواریم تا آخر سال این یکسان‌سازی انجام شود.»

مسئله FATF نیز چند وقت پیش خبرساز شده بود. نجفی که ریاست کمیته مبارزه با پول‌شویی سازمان بورس را نیز بر عهده دارد، درباره پیشروی کارهای مبارزه با پول‌شویی چنین توضیح می‌دهد:« FTAF 49 توصیه‌نامه دارد، 40 تای آن در حوزه پول‌شویی و 9 تا در حوزه تروریسم است. ما با بیشتر این بندها خودمان را منطبق کرده‌ایم، اما حدود 5 بند آن برای ما محل اختلاف است که در حال مذاکره هستیم تا آن را رفع کنیم و طی 18 ماه فرصتی که به ما داده‌اند، امیدواریم که بتوانیم خودمان را با آن‌ها هماهنگ کنیم.»

او ادامه می‌دهد:«ما سه چهار است که به عنوان کشور پرریسک برای تعاملات اقتصادی شناخته شده‌ایم و این اصلا خوب نیست. هزینه‌های مبادلات ما را افزایش می‌دهد. شاخص‌هایی که موسسه بازار اعلام می‌کند از شاخص‌های FATF است، اگر سرمایه‌گذار خارجی مطمئن باشد که این کشور ریسک ندارد، تمایل پیدا می‌کند که در کشور حضور داشته باشد.»

در همین رابطه