رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی مطرح شد

امور خیریه تنها بخش کوچکی از مسئولیت اجتماعی است

فاطمه دانشور، رئیس کمسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران معتقد است که مسئولیت اجتماعی یک استراتژی است نه یک نگاه ابزاری برای کارهای خیریه.

11 دی 1395
کد خبر : 6163
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی، اصول و ضرورت‌ها با حضور فاطمه دانشور رئیس کمسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، سعید معید فر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، تایماز سید مصطفایی مشاور کمسیون حاکمیت شرکتی اتاق ایران و بیش از هشتاد نفر از فعالان اقتصادی و مالی و بیمه‌ای در اتاق ایران برگزار شد.

نگاه ویژه بنگاه‌های اقتصادی به مسئولیت اجتماعی و بررسی الگوهای موفق مشابه محور این نشست بود.

فاطمه دانشور در ابتدای نشست با تشکر از حضور فعالان بنگاه های بزرگ در این نشست، به تشریح اهمیت این موضوع در رفع معضلات اجتماعی و زیست محیطی پیرامون شرکتها پرداخت.

دانشور افزود: عمده مشکل ما مفهوم‌شناسی است یعنی خیلی از بنگاه‌ها این مفهوم را به درستی نمی‌شناسند و تعبیرشان صرفا خیریه است که این تنها بخش کوچکی از این مهم است. در این راستا سلسله نشست‌هایی را با دعوت از مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این مفهوم را نهادینه کنیم.

او ادامه داد: مسئولیت اجتماعی یک استراتژی است و نه یک نگاه ابزاری برای کارهای خیریه.

سعید معیدفر با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مسئولیت اجتماعی در دنیا به بیان ضرورت‌های آن پرداخت.

وی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها اصولا به مسئولیت و پاسخگویی به عنوان پایه و اساس یک رفتار در اجتماع تاکید دارد و ناظر بر چگونگی کسب و کار همراه با تولید ثروت است. بنابراین بنگاه‌های اقتصادی در قبال کلیه ذی‌نفعان مسئول هستند و بطور کلی مسئولیت اجتماعی به نوعی مدیریت اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی یک بنگاه اقتصادی با انتفاعی دو سویه هم برای مردم و هم برای شرکت‌ها است.

تایماز سید مصطفایی در شروع مطالب خود به تاکید مقام معظم رهبری برای رفع آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و از مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی سخن گفت. او با طرح این سئوال که آیا شما نیز بدنبال ایجاد مزیت رقابتی پایا برای سازمان و یا نشان تجاری خود هستید؟ توجه حاضرین را به اتفاقاتی که در دنیا در این حوزه میافتد جلب کرد. در ادامه او به بررسی نمونه های موفق بین‌المللی پرداخت.

در همین رابطه