شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

هادی حنایی جهرمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت و مجلس صندوق بیمه کشاورزی را تقویت کند

حنایی‌جهرمی، عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز می‌گوید: اصلی‌ترین مانع در صادرات محصولات کشاورزی، سنتی بودن روش تولید و سنتی بودن شیوه صادرات است. بیمه محصولات کشاورزی مهمترین مسئله حمایتی محصولات کشاورزی است که فراموش شده است.

13 دی 1395
کد خبر : 6225
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حنایی‌جهرمی، عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز می‌گوید: اصلی‌ترین مانع در صادرات محصولات کشاورزی، سنتی بودن روش تولید و سنتی بودن شیوه صادرات است. بیمه محصولات کشاورزی مهمترین مسئله حمایتی محصولات کشاورزی است که فراموش شده است.

هادی حنایی‌جهرمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز

 

اقتصاد ایران هم به تقویت بخش صنعت و معدن نیاز دارد، هم تجارت و بازرگانی و هم کشاورزی. اگر موتور محرکه اقتصاد، صادرات است و صادرات و تولید صادرات محور معیار سنجش رشد اقتصادی کشورهای متعدد جهان است؛ برای شناخت وضعیت صادرات در یک کشور تولیـد محصولات، چگونگی تولید و کیفیت محصول مهم است. بعد از آن نوبت به بازاریابی و انتقال و پشتیبانی از صادرات می‌رسد.

هادی حنایی جهرمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، از صادرات محصولات کشاورزی می‌گوید و موانع آن‌ها. حنایی می‌گوید: «اصلی‌ترین مانع در صادرات محصولات کشاورزی، سنتی بودن روش تولید و سنتی بودن شیوه صادرات است.»

حنایی جهرمی وضعیت تولید محصول کشاورزی را مناسب نمی‌داند؛ او می‌گوید: «تولید به روش سنتی هزینه‌های زیادی را به کشاورزی تحمیل کرده است؛ این هزینه هم مادی است و هم هزینه‌هایی که ممکن است به دلیل آن از تولید کشاورزی حمایت کافی داشت.»

عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز وضعیت بیمه محصولات کشاورزی و باغداری را بررسی می‌کند:‌ «کشاورزان و باغدارها به دلیل متعدد، مانند هزینه‌های بالا، وضعیت نامناسب بیمه، عدم شناخت یا به دلیل اینکه صندوق به‌موقع هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند بیمه نشده‌اند. نتیجه همین وضعیت را در فصل سرما و یخ‌زدگی مرکبات استان‌های شمالی یا محصول گوجه‌فرنگی در بوشهر دیدیم.» او می‌گوید: «اگر این محصولات بیمه حمایتی داشتند، بخشی از هزینه‌ها و خسارت‌های آن‌ها جبران می‌شد.

بسته‌بندی کالای ایرانی در سایه

صادرات پیشانی توسعه اقتصادی است؛ اما تولید و صادرات هر دو در سایه ابهام هستند. رئیس اتحادیه ملی صادرکننده استان فارس می‌گوید: «از طرف دیگر، ما به صادرات محصولات کشاورزی هیچ توجهی نداریم. علاوه بر اینکه در بسته‌بندی محصولات با مشکلات اساسی روبرو هستیم و بار را فله‌ای صادر می‌کنیم؛ نحوه قیمت‌گذاری ما هم مشکل اساسی دارد.»

 حنایی به برندسازی اشاره می‌کند: «اگر ما بتوانیم محصولات خود را با برند مشخصی صادر کنیم، بعدازآن هرگز سعی نمی‌کنیم اعتبار برند خود را نادیده بگیریم. برندسازی به ارتقای کیفیت و به نوع عرضه کمک می‌کند. اما این هم جز فراموش‌شده‌های حوزه صادرات محصولات کشاورزی در ایران است.»

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران شعبه استان فارس تأکید می‌کند: «ما باید بهره‌وری لازم و ارزآوری را در حوزه صادرات کشاورزی هم موردتوجه قرار دهیم. باید خیلی از سیاست‌های حمایتی در حوزه تولید کشاورزی بازتعریف شود.»

حنایی‌جهرمی می‌گوید: قوانین حمایت از تولید و صادرات محصولات کشاورزی ناقص است؛ وقتی ما به صادرات خود بها ندهیم، معلوم است که مصرف‌کننده خارجی در دنیا، محصولات ما را با نگاه محصول بی‌کیفیت می‌بیند و خرید آن محصول را از اولویت خود خارج می‌کند. ما واقعاً به کیفیت بسته‌بندی توجه نداریم.»

پیشنهاد برای بهبود اوضاع

او می‌گوید: «ما به دولت و مجلس پیشنهاد می‌کنیم تا گام‌به‌گام شیوه حمایت از تولید، تغییر سبک تولید از سنتی به مدرن، تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صادرات را تغییر دهد طوری که هم صادرکننده‌های سنتی آسیب نبیند و هم با اصلاح رویه‌ها، صادرات را مدرن کنیم. هم اینکه در هر شرایط اقتصاد بخش کشاورزی به‌صرفه باشد نه زیان‌ده.»

وظیفه این پیگیری به عهده کیست؟

حمایت از محصولات کشاورزی ایران و تقویت صندوق بیمه کشاورزی تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت به همراه جهاد کشاورزی می‌تواند پیگیری کند. البته بیمه بخشی از مطالبات حوزه کشاورزی است برندسازی، بسته‌بندی، گمرک و حمایت از صادرات، بخش دیگر از مطالباتی است که نیاز به پیگیری و حمایت جدی دارد.»

موضوعات :
در همین رابطه