میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز عنوان کرد

از طرح های کارآفرینی کمیته امداد حمایت می‌کنیم

اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق شیراز نشست مشترکی را با رئیس کمیته امداد استان فارس و معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور برگزار کردند.

22 دی 1395
کد خبر : 6340
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق شیراز نشست مشترکی را با رئیس کمیته امداد استان فارس و معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور برگزار کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در نشست با رئیس کمیته امداد فارس ضمن برشمردن برخی مشکلات فارس طی خشکسالی های اخیر گفت: بر اساس آمارهای گزارش شده ماهانه حدود 10 هزار نفر مهاجر از شهرستان ها و روستاهای اطراف شیراز به این شهر مهاجرت می کنند.

جمال رازقی با بیان این که در سالهایی که باید مسیر اقتصاد کلان فارس از کشاورزی به سمت صنعت و گردشگری تغییر جهت می داد از این موضوع غافل شدیم، تصریح کرد: طی این سالها با عنوان تولید کننده برتر محصولات کشاورزی در کشور، منابع آب استان از دست رفت و با وجود مهاجرت ها نیز به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور با مشکلات اجتماعی بزرگی مواجه شویم که آمارهای جرم و جنایت در فارس رده های اول کشور موید آن است.

رازقی افزود: در این راستا اتاق شیراز انجمن توسعه اقتصادی استان فارس را راه اندازی کرده و روزهای سه شنبه در تهران جلسه این انجمن تشکیل می شود و همه بزرگان استان از همه گروه های سیاسی استان در این انجمن عضویت دارند. با کمک این انجمن می خواهیم فارس در مسیر توسعه واقعی قرار گیرد و جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

وی گفت: در صورتی که کمیته امداد به مددجویان خود تسهیلاتی ارائه دهد تا در ردیف فعالان اقتصادی قرار گیرند، اتاق بازرگانی نیز در این چارچوب از این مددجویان حمایت خواهد کرد.

تأکید بر  لزوم توسعه متوازن در کنار توسعه اقتصادی

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه تمام تلاش کمیته امداد کاهش عوامل شکل دهنده فقر است، گفت: این جلسات با هدف جمع آوری کمک برای فقرا تشکیل نمی شود و جلسه گلریزان نیست بلکه قصد ما انجام یک گفت و گوی اجتماعی با نخبگان اقتصادی است تا بستر تغیر نگرش به فقر ایجاد شود.

علی محمد ذوالفقاری با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از افراد تحت پوشش کمیته امداد خدمات حمایتی از این نهاد دریافت می ­کنند افزود: این کمک های حمایتی تنها ویژه زنان سرپرست خانوار ایتام نیست و در کنار مباحث حمایتی افراد تحت پوشش کمیته امداد، باید مباحث توانمند سازی نیز مدنظر قرار گیرد.

 ذوالفقاری با بیان این که 35 درصد از مددجویان سالمند و تعداد زیادی از افراد تحت پوشش کمیته امداد کودک هستند گفت: تجربه 35ساله کمیته امداد امروز یک ثروت برای کشور محسوب می­شود.

وی افزود: در جلساتی که حاضر می شویم به نیابت از فقرا صحبت می کنیم؛ فعالان اقتصادی و تصمیم گیرندگان این عرصه توسعه اجتماعی را نیز در کنار توسعه اقتصادی دنبال کنند و هر دو را در کنار هم لحاظ نمایند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با تاکید بر این که مشارکت اجتماعی مردم باعث جلوگیری از توسعه فقر می شود که به نوعی پیشگیری از ایجاد فقر و توسعه آن است، افزود: هرجایی که کارخانه ای ایجاد شود فقر از میان می رود چرا که فقر اختصاص به قشر خاصی ندارد و فقر در خانواده ها موروثی نیست.

 وی با بیان اینکه وظیفه اجتماعی نخبگان اقتصادی است که وکیل مدافع فقرا باشند گفت: باید فعالان اقتصادی نوع دوستی را در برند خود جای دهند؛ همه در برابر فقرا در حوزه مسئولیت اجتماعی وظیفه دارند.

 ذوالفقاری با بیان اینکه در سال گذشته کل کمک های جمع آوری شده در کشور از صندوق های صدقات 280 میلیارد تومان بوده است اظهار داشت: این در حالی است که میزان تولید نان دور ریز و خشک معادل هزار میلیارد تومان است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با تاکید بر اینکه باید باید کمک به فقرا جزو دغدغه های ما باشد گفت: باید متناسب با توانایی ها به فقرا کمک کرد و در این راستا انجمن های زیر مجموعه اتاق بازرگانی باید به خانواده های یتیم سرکشی کنند.

ذوالفقاری بیان کرد: در سیاست های اجتماعی برای رسیدن به توازن باید در تصمیم گیری ها سهم فقرا لحاظ شود. حتی باید بخشی از تفکر نخبگان در بخش های مختلف بدون وجود مطالبه از سوی ما برای فقرا هزینه شود. 

ذوالفقاری گفت: اگر در جایی اعلام شود هوا آلوده باشد همه از ماسک استفاده می کنیم تا بیمار نشوند؛ در حالی که آلوده بودن هوای اجتماعی برایمان نگران کننده نیست. 

 معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور افزود: اگر سرایداری آپارتمان ها را به مددجویان کمیته امداد واگذار می کردیم امروز دیگر فقیری در شهر بدون سرپناه نبود. ذوالفقاری با بیان اینکه نگاه جمعی به کمیته امداد باید نگاه همکار در سطوح مختلف باشد اظهار داشت: در هر جامعه ای ممکن است فقر تکرار شود فقر در دل بیماری، طلاق و اعتیاد وجود دارد و این مسائل عوامل تولید کننده فقر محسوب می شود.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با تاکید بر این که بزرگترین نقد وارد به پرداخت یارانه های نقدی این است که پول نقد نمی تواند چهره فقر را در خانواده و جامعه عوض کند گفت: باید پول را تبدیل به خدمت کرد.

 ذوالفقاری به افزایش قیمت تمام شده حل فقر در جامعه اشاره کرد و افزود: در شهری همچون شیراز این قیمت بسیار بالاتر از شهرهای کوچک است و مصداق آن این است که در سال های اولیه تاسیس کمیته امداد فقرا تقاضای تامین معیشیت خود را داشتند اما امروز دغدغه آن ها آموزش اشتغال مسکن ازدواج و دیگر مسائل است.

وی با طرح این سوال که کدام کارخانه و بخش صنعتی یکی از شرایط استخدام افراد را عوامل موثر در فقر قرار داده است بیان داشت: کدام یک از کارخانه ها یتیم بودن فرد یا دیگر عوامل ایجاد کننده فقر را به عنوان شرط استخدام تعیین کرده است.

ذوالفقاری با تاکید بر این که خواسته کمیته امداد نصب صندوق های صدقه در مراکز مختلف نیست، گفت: خواسته ما این است که نگاه ویژه ای به فقر و عوامل موثر برفقر شود. ما به دنبال دریافت صدقه نیستیم بلکه بدنبال این هستیم که افراد جامعه به وکیل مدافع فقرا تبدیل شوند چرا که فقرا قدرت دفاع از حقوق خود را ندارند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور افزود: باید در کنار هر موسسه اقتصادی سهمی برای فقرا در نظر گرفته شود ضمن آنکه قرار دادن سهمی از سود خالص فعالیت های اقتصادی برای فقرا توجه به فقر در طراحی و استفاده از بندها می تواند در مسیر فقر زدایی از جامعه کمک کننده باشد.

وی افزود: حاضریم در جلساتی که داریم اطلاعت اجتماعی به فعالان اقتصادی بدهیم تا در تصمیم گیری های اقتصادی خود سهم فقرا را نیز لحاظ کنند.

نیازمند دریافت مشاوره برای کمک بیشتر به مددجویان هستیم      

رئیس کمیته امداد استان فارس نیز گفت: در سال گذشته مردم 16 میلیارد تومان در قالب صندوق های صدقه به کمیته امداد کمک کردند به نحوی که ماهانه سهم هر مددجو از این کمک ها 3 هزار و 800 تومان بوده است.

محمد بذر افشان با بیان اینکه مشکلات معیشتی افراد تحت پوشش کمیته امداد در شاخه های مختلفی همچون مسکن، اشتغال، درمان و ازدواج است گفت: به دلیل محدودیت منابع باید از ظرفیت خیرین بهره برد.

بذرافشان با ابراز خرسندی از مشارکت خیرین در حوزه های مختلف همچنین جشن رمضان، جشن عاطفه ها، نذورات و قربانی اظهار داشت: خیرین در این حوزه ها، حماسه آفریدند.

بذرافشان با تاکید بر این که ریالی از صدقات جمع آوری شده برای مددجویان به خارج از استان و خارج از کشور انتقال نیافته است، گفت: 85 هزار نگاه مثبت و اعتماد ساز به نهاد مقدس کمیته امداد است.

وی خواستار استفاده از ظرفیت اتاق شیراز در راستای کمک به مددجویان کمیته امداد شد و گفت: در استان فارس نیازمند دریافت مشاوره برای کمک بیشتر به مددجویان هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه