رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

محمدرضا بهرامن در نشست هیات نمایندگان اتاق بیرجند

مزیت‌ معدنی خراسان جنوبی به صنعت گردشگری متصل شود

نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست اتاق بیرجند با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی مزیت بزرگی در حوزه معدن دارد، اتصال این مزیت‌ها به بخش گردشگری و توسعه ژئوتوریسم را راهگشا دانست.

12 آذر 1402
کد خبر : 6391
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه برون‌سپاری، یکی از سیاست‌های اصلی دوره دهم اتاق ایران است، گفت: اتاق ایران باید بخشی از اختیارات خود را به اتاق‌های استانی تفویض کند و از ظرفیت‌های هر اتاق به معنای واقعی استفاده شود.

محمدرضا بهرامن در نشست هیات نمایندگان و روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بیرجند، افزود: افغانستان یک مرز خاص با شرایط ویژه در استان خراسان جنوبی دارد که فرصت خوبی برای تجارت این استان محسوب می‌شود و اتاق بیرجند باید به‌صورت مستقل، نسبت به توسعه تجارت استان در این مرز اقدام کند.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه بوم گردی یکی از مسائل و اتفاقاتی است که اتاق بازرگانی حتماً باید در کنار آن قرار گیرد، گفت: استان خراسان جنوبی باید یک همایش خاص گردشگری با دعوت از تمام مجموعه‌ها در تهران برگزار کند.

وی با بیان اینکه بحث تعهدات ارزی عمومیت دارد و مختص خراسان جنوبی نیست، افزود: استان خراسان جنوبی ویژگی‌های خاصی دارد لذا باید از ظرفیت شورای گفتگوی استانی استفاده و سپس موضوع تعهدات ارزی را به‌صورت ویژه در شورای گفت‌وگوی ملی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری کند.

بهرامن با اشاره به اینکه امروزه یکی از معضلات بزرگ در کشور چند نرخی بودن ارز است، تصریح کرد: بخش معدن مزیت بزرگی در خراسان جنوبی است که می‌توان آن را به بخش گردشگری و ژئوتوریسم وصل کرد.

وی با بیان اینکه صنعت ژئوتوریسم یکی از فضاهایی خاصی است که باید در آن نوآوری داشته باشیم، اظهار کرد: باید استان‌های هم‌جوار را الگو و مبانی فکری را نقل‌وانتقال دهیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه آموزش حقوق معادن به قضات تصمیم خانه معدن بوده که آن را جهت امنیت سرمایه‌گذاری به اتاق بازرگانی وصل کردیم، افزود: امنیت سرمایه‌گذاری را باید به‌صورت دائم حفظ کنیم چراکه اگر امنیت نداشته باشیم سرمایه‌ها نابود خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید خانه‌های معدن استانی را به اتاق‌های بازرگانی شهرستان وصل کنیم، گفت: برخی از تشکل‌ها این ظرفیت را دارند که بازوی اجرایی و عملیاتی اتاق باشند و اتاق نیز از ظرفیت آن‌ها در جهت رفع مسائل و مشکلات خود بهره‌مند شوند.

علیرضا خامه زر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در دوره جدید اتاق بیرجند تعداد اعضای فعال کمتر از ۲۰۰ نفر است، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی ریزش اعضا تعطیلی و بی‌محلی یک‌طرفه کشور افغانستان با چهار بازارچه رسمی و فعال در استان بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۰ کمیسیون تخصصی ذیل اتاق بیرجند تشکیل شده است، افزود: خراسان جنوبی دارای ۵۸ نوع ماده معدنی است و در حوزه اکتشاف، استخراج و خدمات فنی و مهندسی معدن نسبتاً جایگاه خوبی دارد اما در حوزه صنایع تبدیلی ضعیف بوده است.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای صنایع بزرگی ازجمله کویر تایر، دو کارخانه بزرگ سیمان، کارخانه کاشی و سرامیک، فولاد قاینات و ... است، گفت: صنایع استان حدوداً برای ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر ایجاد اشتغال داشته است.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی عنوان کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار تن زرشک خشک و هفت هزار تن عناب خشک در استان تولید می‌شود.

خامه زر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شهرک صنعتی و ۲۵ ناحیه صنعتی در استان فعالیت دارند، اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای سه آثار ثبت جهانی و بیش از هزار اثر ثبت ملی است که می‌تواند سالانه تعداد زیادی توریست داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های و پتانسیل‌های علمی در خراسان جنوبی، افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار دانشجو در استان تحصیل می‌کنند.

رئیس اتاق بیرجند با بیان اینکه کمیسیون فناوری اطلاعات، با توجه به‌ ضرورت توسعه کسب‌وکارها و اقتصاد نوین ذیل اتاق بیرجند تشکیل شده است، گفت: سعی داریم تشکل‌هایی که قبلاً دچار پراکندگی بوده و از انسجام کافی برخوردار نبودند را زیر چتر کمیسیون‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری سه جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی در استان در حوزه آزادسازی پهنه‌های معدنی برگزار شده است، عنوان کرد: مرز ماهیرود یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب در استان خراسان جنوبی و سومین معبر رسمی به کشور افغانستان شناخته شده است.

خامه زر ادامه داد: یک‌سوم صادرات افغانستان به لحاظ ارزشی و ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طی 6 ماهه نخست سال جاری ۲۶۵ میلیون دلار بالغ‌بر یک‌میلیون و ۶۰ هزار تن صادرات از مرز ماهیرود به افغانستان انجام شده که ۳۰ درصد آن از محصولات داخل استان بوده است، افزود: استان خراسان جنوبی در دو کریدور جنوب و شرق قرار دارد.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به پتانسیل استان در حوزه زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ، گفت: حدود ۸۰ درصد مرغ و تخم‌مرغ تولیدی استان به خارج از استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموع اعتبارات اتاق بیرجند برابر با اعتبارات یک کمیسیون در برخی از اتاق‌هاست، اظهار کرد: اتاق بیرجند نیاز به اعتبارات در حوزه ساختمانی دارد.

در جریان سفر نایب‌رئیس اتاق ایران به استان خراسان جنوبی، دوره آموزشی کلیات حقوق معادن با رویکرد ایجاد وحدت رویه در صدور احکام قضائی در این حوزه نیز با حضور ۲۵ قاضی استان خراسان جنوبی در اتاق بیرجند برگزار شد.

محمدرضا بهرامن، در این جلسه با اشاره به اینکه قلم قضات می‌تواند در توسعه اقتصاد کشور نقش اول را داشته باشد، گفت: تسلط قضات بر حقوق و آیین‌نامه‌های بخش معادن، نه‌تنها صیانت از ثروت ملی است بلکه گره‌گشای بسیاری از موانع قانونی و حقوقی این بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید با هم‌افزایی، همفکری و بینش مناسب در جهت توسعه اقتصادی کشور گام برداریم، افزود: متأسفانه گاهی عوامل اشتباه باعث نابودی سرمایه‌گذاری می‌شود لذا باید جامعه‌شناسی معدنی را به معنای واقعی کلمه پیاده کنیم.

بهرامن با اشاره به اینکه متأسفانه امروز زنجیره بخش فرآوری قفل است و یکی از مهم‌ترین دلایل آن کمبود نقدینگی است، گفت: قلم قضات در جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری بسیار تأثیرگذار است.

در حاشیه این نشست مرکز داوری اتاق بیرجند نیز افتتاح شد.

موضوعات :
در همین رابطه