رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

طبق شاخص مدیران خرید

تولید کارخانه‌ها در آمریکا راکد شد

گزارش‌های جدید نشان می‌دهند در ماه گذشته میلادی میزان تولیدات کارخانه‌ای در آمریکا با کاهش مواجه شده و به سطحی از رکود رسیده است که در زمان آغاز همه‌گیری ایجاد شده بود.

14 تیر 1402
کد خبر : 66974
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

موسسه سوپلای منجمنت اعلام کرد شاخص PMI یا شاخص مدیران خرید که در تعیین میزان تولیدات کارخانه‌ای ابزاری بسیار دقیق به شمار می‌رود، در ماه گذشته میلادی به 46 کاهش یافته است. این پایین‌ترین میزان شاخص از ماه می سال 2020 تاکنون به شمار می‌رود. در آن زمان میزان شاخص برابر 46.9 بوده است. این هشتمین ماه متوالی است که PMI آمریکا کمتر از عدد 50 بوده است و این به معنی انقباض در بخش تولید است. این انقباض طولانی‌ترین انقباض تولید از زمان رکود بزرگ در آمریکا تاکنون بوده است.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که عدد این شاخص برای ماه ژوئن به 47 خواهد رسید. براساس آمارهای دولتی، بخش تولید آمریکا که سهمی 11.1 درصدی در اقتصاد آن دارد، در 3 ماه اول سال جاری با نرخ سالانه 5.3 درصد منقبض شده است. با این همه هنوز نقاط قوتی در بخش تولید آمریکا به دلیل بالا بودن تقاضا برای تجهیزات حمل و نقل، ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیکی باقی مانده است.

بخش تولید در آمریکا از ماه مارس سال 2022 درگیر رکود شد، یعنی زمانی که بانک مرکزی آمریکا با هدف مقابله با تورم نرخ بهره را 500 واحد افزایش داد. تحت تاثیر اجرای سریع این سیاست پولی، هزینه‌ها بیشتر روی خدمات متمرکز شده‌اند و از کالاها که معمولا با استفاده از کارت‌های اعتباری خریداری می‌شوند فاصله گرفته‌اند. کسب و کارها هم با توجه به ضعیف بودن تقاضا موجودی‌های خود را با دقت بالایی مدیریت می‌کنند، به طوری که سرعت افزایش حجم موجودی کسب و کارها در 3 ماه اول سال جاری به کندترین حالت خود طی 1 تا 1.5 سال اخیر رسیده است.

علاوه بر این، میزان اشتغال در کارخانه‌ها هم از 51.4 ماه می به 48.4 کاهش یافته است. با اینهمه این کاهش 1 ماهه معیار پیش‌بینی قابل اعتمادی برای اشتغال در بخش تولید به شمار نمی‌رود زیرا اشتغال در کارخانه‌های آمریکا در سال جاری تا حد زیادی افزایش داشته است.

در همین رابطه