رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین سلاح‌ورزی در همایش ملی جوانان، رشد تولید و الگوی ملی پیشرفت

برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی، از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود

رئیس اتاق ایران معتقد است: برنامه هفتم توسعه فرصتی است تا به خواسته‌های بخش خصوصی توجه شود. بخش خصوصی آمادگی دارد برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی با دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری کند.

22 تیر 1402
کد خبر : 67062
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش ملی جوانان، رشد تولید و الگوی ملی پیشرفت با همکاری اتاق ایران و خانه صنعت، معدن و تجارت تهران برگزار شد. محورهای اصلی این همایش، جوانان سرمایه‌ای برای کارآفرینی، جوانان و فناوری‌های نوظهور و توسعه اقتصادی، جوانان و توسعه پایدار و بررسی الگوهای پیشرفت بود و در این همایش حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  سخنرانی کرد.

سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در این همایش از برنامه‌ها و اهداف اتاق ایران در دوره دهم هیات نمایندگان گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب جمله‌ای دارند که «اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است.» این جمله مشخص‌کننده نقش راه ماست. ما معتقدیم نه‌تنها امروز بلکه در 10 سال آینده مهم‌ترین اولویت کشور تقویت بنیه تولید رقابت‌پذیر در کشور باشد.

او گفت: یک سندی در دبیرخانه شورای هماهنگی سران سه قوه در حال تدوین است که هدف آن تقویت سرمایه‌گذاری در کشور است و ما هم در اتاق ایران و بخش خصوصی آمادگی داریم با تمام توان و ظرفیت خود در تهیه این سند، نقش کافی ایفا کنیم و امیدواریم این سند منجر به تقویت بنیه تولید رقابت‌پذیر باشد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: ما در اتاق ایران اعتقادداریم در شرایط امروز برای بهبود وضعیت معیشت مردم و طبقه کارگر به اقدامات اساسی نیاز است. رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و بهبود تراز بودجه دولت و افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود بنیه تولید رقابت‌پذیر در کشور از موضوع‌های مهم این روزهای اقتصاد کشور است. در این شرایط اجماعی بین دولت بخش خصوصی و جامعه وجود دارد که وضعیت اقتصاد کشور نیازمند بهبود سریع است. همین اجماع راه را برای تفاهم، توافق و گفت‌وگوی بهتر و مشارکت بیشتر بین دولت و بخش خصوصی هموار می‌کند. ما هم باید مأموریت جدیدی برای خود قائل باشیم تا در اتاق ایران از ظرفیت‌ها نهایت بهره را ببریم.

سلاح ورزی به لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره کرد: برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی است تا بتوانیم به مطالبات عنوان‌شده و خواسته‌های جدی بخش خصوصی جهت حل مسائل و مشکلات کلان مثل صندوق‌های بازنشستگی و افزایش سرمایه‌گذاری توجه کنیم.

او ادامه داد: اولویت اصلی اتاق ایران در دوره چهارساله پیش رو استفاده از ظرفیت کافی برای ایفای نقش در پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی در چارچوب سیاست‌های کلان کشور است. ایران با کشورهای همسایه، کشورهای منطقه، و جامعه بین‌الملل روابط همکاری خوبی دارد و چشم‌انداز توسعه اقتصادی با دیپلماسی اقتصادی فعال می‌تواند چشم‌انداز خوبی باشد و بهبود پیدا کند.

او تأکید کرد: برای پیشبرد اهداف اقتصادی به بخش خصوصی مستقل، مقتدر و اثرگذاری در آینده نیاز داریم و همچنین برای اثرگذاری بیشتر اهدافی تعیین‌شده که از ظرفیت اتاق‌های مشترک، تشکل‌ها و اعضای فعال فرامرزی در مشارکت با وزارت خارجه و وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی به‌سرعت ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی را فعال کنیم. در مورد عراق، عربستان، چین و هند و کشورهای اوراسیا اقدامات اولیه‌ای را شروع کرده و در مورد سایر کشورها هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.

 رئیس اتاق ایران تأکید کرد: در مورد طراحی استراتژی توسعه صنعتی باید بتوانیم از فرصت‌های موجود در زنجیره ارزش‌ها استفاده کنیم و در این حوزه‌ها فعال شویم. در اتاق ایران برای اولین بار موفق شدیم وضعیت فعلی شبکه اقتصاد ایران را ترسیم کنیم. فهم دقیق شبکه تولید، صنعت، معدن، تجارت و خدمات مهم است و بعد از داشتن فهم دقیق برای وضعیت مطلوب استراتژی صنعتی تدوین کنیم.

سلاح‌ورزی گفت: ما فاز دوم کاربردی ما در اتاق ایران تحلیل زنجیره ارزش و نقاط قوت و ضعف آن‌ها بر اساس گروه فعالیت‌هایی که طبقه‌بندی «اچ اس کد» شروع‌شده را پیش ببریم. اتاق بازرگانی با شبکه مشاوران و ظرفیتی که در فعالان اقتصادی است، آمادگی در کنار دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در طراحی استراتژی صنعتی کمک کند و انشا الله ظرف سال آینده این کار تمام شود.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: ما در برنامه خود به تقسیم‌کار ملی اعتقادداریم؛ هدف ما این است که در این تقسیم‌کار ملی از ظرفیت همه بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک استفاده کنیم و از موازی کاری پرهیز کنیم.

به گفته رئیس اتاق ایران ما مثل بقیه ارکان نظام تلاش می‌کنیم امید را در ملت، جوانان و فعالان بخش خصوصی تقویت کنیم و زنده نگه‌داریم؛ مهم‌ترین عنصر امیدآفرینی، واقع‌گرایی و عمل‌گرایی است و در دوره جدید اتاق ایران تلاش می‌کنیم عمل‌گرایی در راستای اهداف موردنظر ما باشد.

در تولید تدوین استراتژی تولید به زنجیره ارزش‌ها توجه شود

در ادامه علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما باید مسائل و اهداف خود را در راستای توسعه اقتصادی شناسایی کنیم، و امیدوارم جوانان این مسیر را جوانان به عهده بگیرند. در این مسیر باید به این نکته توجه کنیم که جوانان فرصت کافی برای کار و خلاقیت دارند. جوانان در این مسیر به تمرین، مطالعه، تجربه‌اندوزی نیاز دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هنر فرد باید کار کردن از روی آگاهی باشد و باید به کیفیت و تعهد نیروی انسانی توجه کند. باید کارها مرحله‌به‌مرحله پیش برود. یکی از ضعف صنعت ما، بی‌توجهی به نیروی انسانی است. 2.5 درصد درآمد شرکت‌ها سهم نیروی انسانی و 7 درصد سهم تبلیغات صداوسیماست. این بی‌توجهی وضعیت را خراب می‌کند. کارفرما باید به انسان برای رشد و توسعه برنامه‌ریزی کند نه برای کار موقت. باید برای خلاقیت جوانان برنامه‌ریزی کرد و مسئله فقط مادیات نیست.

آقامحمدی گفت: باید از خلق کردن لذت برد نه از دارایی‌ها؛ این‌ها تغییر نگرشی است که در برنامه‌های ما موردتوجه باشد. باید به رشد نیروی انسانی توجه کرد و این‌ها بزرگ‌ترین سرمایه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید به زنجیره‌ها توجه کرد و در این 25 زنجیره کافی به تقسیم‌کار بهره برد. با توجه به زنجیره ارزش‌ها، وضعیت تولید تغییر خواهد کرد. با این وضعیت اشتغال بهتر خواهد شد و نیروی انسانی هم با آموزش باکیفیت خواهد شد.

او تأکید کرد: برای رفع فقر با نظام پرداخت نمی‌توان کاری اساسی انجام داد؛ توزیع ثروت هم فقرزدا نیست. باید درآمد زمانی تغییر کند. باید به فناوری و آموزش‌ها توجه شود. ما آلان به استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی تأکیدداریم. باید به کسب‌وکارهای نوین با شناخت و آگاهی وارد شد. باید در حوزه‌های مختلف به تفاوت‌ها توجه شود.

به نظر و نگاه بخش خصوصی توجه شود

در این همایش رضا امیدوار تجریشی، دبیر و عضو هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران هم با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت: باوجودآنکه مطابق قانون بهبود تسهیل کسب‌وکار معین‌شده که قوانین جدید باید با نظر تشکل‌ها و فعالان اقتصادی منعقد شود، قوانین و ضوابط بدون نظر آن‌ها مصوب و ابلاغ می‌شود.

امیدوار تجریشی گفت: برخی از مواد قانونی که می‌تواند زمینه‌ساز رشد تولید در کشور شود، اجرایی نمی‌شود. به‌طور مثال مطابق با ماده ۲۵ قانون تسهیل بهبود کسب‌وکار دولت موظف است تا در زمان قطع برق و گاز خسارت صنایع و تولیدکنندگان را از خسارت‌هایی که به‌واسطه توقف روند تولید ایجاد می‌شود پرداخت کند اما باوجود اصرار قانون‌گذار، این ماده‌قانونی اجرایی نشده است.

او در ادامه این همایش مهاجرت نیروی انسانی متخصص را به‌عنوان معضلی مهم برای ادامه روند تولید در کشور عنوان کرد و گفت: جوانان که پیشران صنعت و تولید کشور هستند در حال خروج از کشور بوده و با مهاجرت قابل‌توجه نیروی انسانی متخصص از پزشک و مهندس گرفته تا فعالان صنعت آی تی روبه‌رو هستیم که کشور را در سال‌های آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد و طبیعی است که باید برای جلوگیری از خروج آن‌ها باید تدابیری در نظر گرفته شود.

در همین رابطه