رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

آرش علوی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

تغییر آیین‌نامه‌های اتاق بازرگانی، طبق قانون باید با نظر هیات نمایندگان باشد

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: اعضای اتاق ایران مانند هر بخش دیگری ممکن است تصمیمات خوب یا بدی بگیرند، مهم این است که هزینه آن را خودشان بدهند و تصمیمی برای آنها گرفته نشود تا شائبه دخالت به وجود نیاید.

11 مرداد 1402
کد خبر : 67293
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به جریان‌سازی‌هایی که بعد از انتخابات اتاق ایران شروع شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است، گفت: سناریوهایی نظیر دخالت دستگاه‌های دولتی در چارچوب شورای عالی نظارت در انتخابات اتاق ایران پذیرفتنی نیست؛ چراکه تلقی از قانون این است که هر اصلاح و تغییری در آیین‌نامه‌های اتاق ایران باید به تأیید هیات نمایندگان اتاق ایران برسد و بخش خصوصی هم خواستار اجرای قانون است.

آرش علوی، در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، ادامه داد: در ایام انتخابات، شورای عالی نظارت فارغ از ترکیب اعضا و فارغ از ریاست دولتی آن، تصمیماتی می‌گیرد و حتی گاهی بدون تأیید اعضای هیات نمایندگان، اجرایی می‌کند. در دوره قبل همین اتفاق افتاد، یک مورد بارز آن این بود که به‌صورت خلق‌الساعه شورای عالی نظارت تصمیم گرفت کارت‌هایی که یک سال و نیم به بالا اعتبار دارند، بتوانند رأی دهند.

او افزود: این تصمیم، غیرازاینکه مشکل عطف به‌واسطه داشت، حق افرادی که در این بازه ثبت‌نام کرده بودند را هم نادیده گرفت و هیچ مبنایی نداشت و از همه مهم‌تر تأیید اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران را نیز دریافت نکرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تلقی از قانون این است که هیات نمایندگان باید هر تصمیم شورای عالی نظارت برای اصلاح آیین‌نامه را تأیید کنند، گفت: در سال‌های اخیر جا افتاده که شورای عالی نظارت تغییراتی ایجاد کند و بدون تأیید هیات نمایندگان به اجرا برساند و این یک مشکل بزرگ است که باید رفع شود.

به اعتقاد علوی یک مشکل جدی که در انتخابات اخیر شاهدش بودیم، تعجیل شورای عالی در اعمال تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه انتخابات بود که فرآیند انتخابات را مشکل کرد و به اتاق‌ها و انجمن نظارت فشار آورد. از طرف دیگر این تغییرات نه نظرات فعالان اقتصادی که در اتاق ایران حضور داشتند را تأمین کرد و نه نظر افرادی که بیرون از اتاق، انتقادهایی نسبت به سازوکارها داشتند. در نهایت هزینه بالایی را به بخش خصوصی تحمیل کرد، انتخابات و پروسه آن را به تأخیر انداخت و ثبات را از سیستم بخش خصوصی گرفت.

به باور او باید در اصول ثابت‌قدم باشیم و این تلاش برای لغو انتخابات و یا اعمال تغییرات در آن، اگر انجام شود، بدعت بزرگی است که به کیان بخش خصوصی و اعتماد فعالان اقتصادی ضربه بزرگی می‌زند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: انتقادهایی درباره ترکیب هیات‌های نظارت در اتاق‌ها وجود دارد که برخی از آنها وارد است، در برخی از استان‌ها، ترکیب اعضای هیات‌های نظارت به اتاق‌ها نزدیک است، درحالی‌که باید ترکیب‌هایی بی‌طرف‌تر در نظر گرفته شود تا اطمینان‌بخش باشد. البته انجمن نظارت در این دوره توانست قوی عمل کرده و فشارهای بالایی را تحمل کند.

علوی افزود: شورای عالی نظارت 5 ماه قبل تصمیم گرفت و از آن شورا، امروز که از تلاش برای بررسی ابهام‌ها توسط شورای عالی نظارت صحبت می‌شود، دو نفر عضو دولتی و سه عضو خصوصی آن تغییر کردند و این نقطه‌ضعف است. امیدوارم درنهایت این مسیر، شاهد همراهی‌ها باشیم، اتاق هم مانند هر خانواده‌ای ممکن است، تصمیم بد یا خوب بگیرد؛ اما باید هزینه انتخابش را بدهد و نباید کسی درباره این انتخابات، تصمیم بگیرد که شائبه دخالت به وجود بیاید.

در همین رابطه