شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

تصمیم جدید بانک مرکزی انگلیس

نرخ بهره تا زمان کاهش قیمت‌ها افزایش می‌یابد

رئیس بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد تا زمانی که از مهار تورم و کنترل و کاهش قیمت‌ها اطمینان حاصل نکند،‌به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد و زمانی که قیمت‌ها و حقوق‌ها به ثبات برسند،‌افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد.

13 مرداد 1402
کد خبر : 67300
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گفته‌های اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس پس از آن اعلام شد که این بانک نرخ بهره را از ۵ درصد به ۵٫۲۵ درصد افزایش داد. این بالاترین سطح نرخ بهره طی ۱۵ سال گذشته در انگلیس بوده و چهاردهمین بار متوالی است که نرخ بهره در این کشور افزایش پیدا می‌کند.

این اقدام به معنی افزایش هزینه بازپرداخت وام‌ها و همچنین افزایش میزان پس‌اندازها خواهد بود. این اولین باری است که بانک مرکزی انگلیس اعلام می‌کند نرخ بهره تا زمانی طولانی‌تر از حد انتظار و تا وقتی‌که مبارزه با روند افزایشی قیمت‌ها به نتیجه نرسد، افزایشی باقی خواهد ماند.

مشخص نیست نرخ بهره در انگلیس تا چه زمانی بالا باقی خواهد ماند، اما اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی بار دیگر در ماه سپتامبر نرخ را افزایش داده و به ۵٫۵ درصد خواهد رساند و برای ۱ سال آن را حفظ خواهد کرد.

هدف بانک مرکزی انگلیس دستیابی به نرخ تورم هدف‌گذاری شده ۲ درصدی است. نرخ بهره در حال حاضر ۴ برابر نرخ هدف‌گذاری شده و برابر ۷٫۹ درصد است. پیش از دسامبر سال ۲۰۲۱، زمانی که بانک مرکزی آغاز نرخ بهره را آغاز کرد، نرخ بهره در این کشور برای بیش از یک دهه زیر ۱ درصد بود. بانک مرکزی باهدف افزایش هزینه استقراض و کاهش میزان هزینه کرد مردم برای مهار افزایش قیمت‌ها، دست به افزایش نرخ بهره زد.

 

موضوعات :
در همین رابطه