رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین

کاهش ارزش روبل در برابر دلار رکورد زد

ارزش روبل روسیه در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین تاکنون رسیده، نشانه‌ای جدید از اینکه اقتصاد روسیه زیر بار تحریم‌های غرب و ادامه‌دار شدن جنگ به‌شدت تحت‌فشار قرارگرفته است.

19 مرداد 1402
کد خبر : 67371
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طی چند روز گذشته، هر دلار آمریکا ۹۶ روبل معامله‌شده است. این کم‌ارزش‌ترین بهایی است که روبل از زمان آغاز جنگ اوکراین از فوریه سال گذشته تاکنون داشته است. در آغاز حمله روسیه به اوکراین هم ارزش هر روبل در برابر دلار برای مدتی کوتاه به ۱۲۰ سقوط کرد.

روبل در حال حاضر یکی از بدترین ارزهای جهانی است و نسبت به ابتدای سال جاری میلادی که درازای هر دلار ۶۵ واحد معامله می‌شد، کاهشی ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. در ماه ژوئیه و پس از کودتای کوتاه‌مدت گروه واگنر هم تحت تأثیر نگرانی بازار از تبعات کودتا ارزش روبل از حریم امنی که کرملین برای آن ایجاد کرده بود خارج شد و کاهش پیدا کرد.

اقتصاددانان از سال گذشته زنگ خطر را برای اقتصاد روسیه که تحت تأثیر تحریم‌های غرب و افزایش شدید هزینه‌های نظامی تحت‌فشار قرارگرفته است را به صدا درآورده‌اند. اعمال محدودیت در تجارت نفت و گاز طبیعی روسیه باعث شد درآمد روسیه از محل انرژی در ۳ ماه اول سال جاری ۴۵ درصد کاهش پیدا کند. هم‌زمان جنگ باعث شد هزینه‌های دولت ۳۴ درصد افزایش پیدا کرد و دولت روسیه در ۳ ماه اول سال با کسری ۲۹ میلیارد دلاری مواجه شد که نسبت به ۱۴ میلیارد دلار مازاد بودجه سال گذشته، کاهشی ۱۰۷ درصدی به شمار می‌رود.

اقتصاددانان برخلاف پیش‌بینی‌های دولت روسیه که انتظار دارند اقتصاد این کشور تا پایان سال جاری ۲ درصد رشد کند، آمارهای منتشرشده توسط کرملین را غیرواقعی دانسته و وضعیت اقتصاد روسیه را ناخوشایند توصیف می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه