رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در آستانه نوزدهمین ماه جنگ اوکراین

آینده اقتصاد روسیه مبهم‌تر می‌شود

وزارت روسیه روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از تورم این کشور برای ۲ سال آینده را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد و اعلام کرد انتظار دارد نرخ برابری روبل و دلار از میزان کنونی ضعیف‌تر شده و روبل بیش از این سقوط کند.

24 شهریور 1402
کد خبر : 67779
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هم‌زمان با افزایش هزینه‌های جنگ با اوکراین، وزارت اقتصاد روسیه بر اساس پیش‌بینی‌های کلان‌اقتصادی خود اعلام کرد انتظار دارد نرخ روبل در برابر آمریکا بسیار ضعیف‌تر از نرخ کنونی شود.

اقتصاد ۲٫۱ هزار میلیارد دلاری روسیه در حال حاضر در دام جنگی که نزدیک به ۱۹ ماه از آغاز آن می‌گذرد افتاده است و اگرچه امیدهای غرب مبنی بر آغاز بحران اقتصادی و امید به دامن زدن به این بحران نقش بر آب شده است، اما افزایش نرخ تورم و سقوط ارزش روبل می‌تواند به افزایش درخواست‌ها برای بالا بردن نرخ بهره و تشدید کنترل‌های ارزی به‌منظور جلوگیری از خروج سرمایه از این کشور دامن بزند. افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم در روسیه برای کرملین که خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری آماده می‌کند هم نگران‌کننده شده است.

وزارت اقتصاد روسیه در گزارش جدید خود به دولت درباره پیش‌بینی نرخ تورم، نرخ تورم سال ۲۰۲۳ را از ۵٫۳ درصد به ۷٫۵ درصد افزایش داده است و پیش‌بینی نرخ تورم سال آینده خود را از ۴ به ۴٫۵ درصد رساند.

پیش‌بینی جدید نرخ تورم حاکی از آن است که روسیه احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ قادر نخواهد بود به نرخ هدف ۴ درصدی بانک مرکزی روسیه دست پیدا کند، درحالی‌که پیش‌ازاین قرار بود در سال ۲۰۲۴ این نرخ محقق شود. مقامات بانک مرکزی روسیه هفته پیش هشدار دادند که افزایش قیمت‌ها نیازمند اقدامات قاطعانه درزمینهٔ سیاست پولی است. تحلیلگران اقتصادی بسیاری باور دارند بانک مرکزی روسیه در نشست بعدی خود در روز جمعه به‌منظور مهار تورم بار دیگر نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد. این بانک آخرین بار با افزایشی ۳۵۰ واحدی نرخ بهره را به ۱۲ درصد رساند.

پیش‌بینی جدید وزارت اقتصاد روسیه ساعاتی پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین در مجمع اقتصادی شرق روسیه منتشر شد. در این سخنرانی پوتین اذعان کرد که نرخ بالای تورم در روسیه باعث بروز مشکلاتی برای اقتصاد این کشور شده است و افزود تورم باعث شده تا برنامه‌ریزی تجاری برای شرکت‌ها عملاً غیرممکن شود.

موضوعات :
در همین رابطه