رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در پی ممنوعیت صادرات سوخت روسیه

سوددهی بازار نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت خام در معاملات روز جمعه ثابت باقی ماند؛ اما بازار نفت هفته را با کاهش سود و در حالی به پایان رساند که بازارها نگران تبعات ممنوعیت صادرات سوخت روسیه و مشکلات تقاضای ناشی از افزایش نرخ‌های آتی نفت بودند.

01 مهر 1402
کد خبر : 67853
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاملات آتی برنت با ۳ سنت کاهش به ۹۳٫۲۷ دلار در هر بشکه رسید. این معیار با کاهش ۰٫۳ درصد در هفته، روند ۳ هفته افزایش را برهم زد.

با کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۴۰ سنت یا ۰٫۵ درصد افزایش به ۹۰٫۰۳ دلار در هر بشکه رسید. این معیار در هفته ۰٫۰۳ درصد سقوط کرد که اولین کاهش طی ۴ هفته گذشته بوده است.

تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، که نشان‌دهنده حجم تولید آتی نفت این کشور است هم در این هفته با ۸ واحد افت به ۵۰۷ رسید که پایین‌ترین میزان از فوریه ۲۰۲۲ تاکنون است. پالایشگاه‌ها در آمریکا به‌طورمعمول در پاییز پس از دوره‌ای فعالیت سنگین تعمیرات را آغاز می‌کنند تا بتوانند از پس تأمین سوخت فصل پرمصرف تابستان برآیند.

سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که تقاضا در ماه اکتبر کاهش یابد زیرا پالایشگاه‌ها به تعمیر و نگهداری می‌روند و نرخ بهره بالاتر، بازارها را تحت‌فشار قرار خواهد داد. قراردادهای نفتی در ۳ هفته گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش‌یافته‌اند زیرا نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه رو به افزایش است. از سوی دیگر مقامات فدرال رزرو باوجود ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره در آخرین نشست خود در این هفته، نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره به دلیل بالا ماندن نرخ تورم تحت تأثیر بالا ماندن قیمت انرژی هشدار داده‌اند.

نرخ بهره بالاتر هزینه‌های استقراض را افزایش می‌دهد که می‌تواند رشد اقتصادی و درنتیجه تقاضای نفت را کاهش دهد. در همین حال، انتظار می‌رفت که ممنوعیت صادرات بنزین و دیزل به بیشتر کشورهای جهان باعث تشدید محدودیت عرضه شود.

خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد شرکت ترانس نفت روسیه تحویل دیزل به پایانه‌های کلیدی پریمورسک و نووروسیسک در دریای سیاه و بالتیک را در روز جمعه به حالت تعلیق درآورده است. تحلیلگران باور دارند این ممنوعیت ناامنی جدیدی را در چشم‌انداز عرضه محدود محصولات پالایش‌شده جهانی به همراه خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که کشورهای آسیب‌دیده به دنبال خرید محموله‌ها از تأمین‌کنندگان جایگزین باشند.

موضوعات :
در همین رابطه