رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

تعطیلی دولت چه تبعاتی برای اقتصاد آمریکا دارد؟

تعطیلی بالقوه دولت آمریکا باعث ایجاد موجی از نگرانی در میان بخش‌های اقتصادی و خانوارهای آمریکایی شده است، به ویژه در بخش گردشگری که خسارت تخمینی ناشی از این تعطیلی در آن هفته‌ای ۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

05 مهر 1402
کد خبر : 67892
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دولت آمریکا قرار است آخر هفته آینده تعطیل شود، مگر اینکه کنگره موفق شود در آخرین لحظات توافقی برای تصویب چندین لایحه هزینه پیش از ضرب‌الاجل بودجه ۳۰ سپتامبر به دست آورد؛ سناریویی که محقق شدن آن بعید به نظر می‌رسد و همین موضوع نگرانی‌های زیادی بابت تبعات تعطیلی بالقوه دولت برای بخش‌های مختلف اقتصاد آمریکا و زندگی خانوارهای آمریکایی به وجود آورده است.

در طول تعطیلی، دولت فقط می‌تواند برای خدمات ضروری، مانند خدمات مربوط به اجرای قانون و امنیت عمومی، پول خرج کند. این به آن معناست که صدها هزار کارگر فدرال حقوق خود را به‌موقع دریافت نخواهند کرد، بسیاری از آن‌ها به مرخصی اجباری فرستاده خواهند شد و این می‌تواند برای بعضی از خانواده‌های آمریکایی در دورانی که بسیاری از آن‌ها هنوز با تورم و بحران وام دانشجویی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مشکلات مالی شدیدی را به همراه داشته باشد.

اگرچه کارشناسان اقتصادی باور دارند تبعات تعطیلی دولت آمریکا بر اقتصاد معمولاً کوتاه‌مدت و محدود است، اما بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا نسبت به تبعات این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند. برای مثال وزارت کشاورزی آمریکا هشدار داده است که تعطیلی دولت می‌تواند کمک‌های تغذیه‌ای به ۷ میلیون زن و کودک آمریکایی را مختل سازد.

اما یکی از اصلی‌ترین ضربه‌ها به اقتصاد گردشگری آمریکا وارد خواهد شد. انجمن گردشگری آمریکا تخمین زده است که در صورت تعطیلی دولت، اقتصاد گردشگری آمریکا هر هفته ۱ میلیارد دلار خسارت خواهد دید. این برآورد بر اساس نتایج یک نظرسنجی به‌دست‌آمده است که نشان می‌دهد در صورت تعطیلی دولت، از هر ۱۰ آمریکایی ۶ نفر سفر خود را لغو خواهند کرد. به گفته جف فریمن رئیس انجمن گردشگری آمریکا، هرروز که از تعطیلی دولت بگذرد، به صنعت گردشگری آمریکا ۱۴۰ میلیون دلار خسارت وارد خواهد شد.

​ بر اساس گزارش دفتر بودجه غیر حزبی کنگره ، آخرین تعطیلی دولت فدرال، که از اواخر سال ۲۰۱۸ تا اوایل سال ۲۰۱۹ در دوران دولت دونالد ترامپ به مدت ۳۴ روز طول کشید، ۱۱ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور خسارت وارد شد. بخش قابل‌توجهی از این خسارت را شهرها و کلان‌شهرهایی متحمل شدند که به درآمد حاصل از پارک‌های ملی و بناهای تاریخی به‌عنوان جاذبه‌های اصلی گردشگری متکی هستند. پس از پایان تعطیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، سرویس پارک‌های ملی اعلام کرد که ۵۰۰ میلیون دلار ضرر کرده است. همچنین میزان خسارت مشاغل کوچک واقع در اطراف این پارک‌ها ۲۰ میلیون دلار تخمین زده شد.

در واشنگتن دی سی، طی آخرین تعطیلی دولت، ۱۹ موزه اسمیتسونیان حدود ۳٫۴ میلیون دلار و گالری ملی هنر حدود ۱٫۲ میلیون دلار  درآمد ناخالص خود را دست دادند. پس از در نظر گرفتن ضررهای وارده به مشاغل مرتبط با سفر مانند هتل‌ها و رستوران‌ها، یک اقتصاددان تخمین زد که منطقه بزرگ واشنگتن دی سی در طول تعطیلی‌ها حدود ۱٫۶ میلیارد دلار در فعالیت اقتصادی ضرر کرده است.

در همین رابطه