رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مرتضی حاجی‌آقامیری در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

برای درمان اقتصاد، ابتدا باید درد را به رسمیت شناخت

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران معتقد است: برای اینکه بتوانیم درد اقتصاد را درمان کنیم، ابتدا باید این درد را به رسمیت بشناسیم و برخی ارقام اقتصادی اعلام شده نشان می‌دهد ما در شناسایی درد دچار مشکل هستیم.

12 مهر 1402
کد خبر : 67950
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران در واکنش به اعلام نرخ رشد اقتصادی 7.9 درصدی در بهار امسال، گفت: با توجه به وضعیت شاخص‌های کلان اقتصاد کشور، به نظر می‌رسد این نرخ رشد واقعی نباشد.

مرتضی حاجی آقامیری در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: وقتی مکرر اعلام می‌شود متوسط نرخ رشد اقتصادی در 10 سال گذشته نزدیک به صفر بوده است و در طول دو سال گذشته هم نه تنها اثری از گشایش‌های اقتصادی ندیدیم بلکه آمارها هم نشان می‌دهند وضعیت اقتصادی کشور بدتر شده است، اعلام نرخ رشد 7.9 درصدی واقعی به نظر نمی‌رسد.

او با انتقاد از افرادی که گمان می‌کنند با عددسازی می‌توانند درد اقتصاد را درمان کنند، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم درد اقتصاد را درمان کنیم، ابتدا باید این درد را به رسمیت بشناسیم. متاسفانه این عددسازی‌ها نشان می‌دهد ما در قدم اول دچار مشکل هستیم و مسئله را درست شناسایی نکرده و با واقعیت اقتصاد کشور به درستی روبرو نشده‌ایم. بنابراین چشم‌اندازی هم برای درمان اقتصاد در این فضا دیده نمی‌شود.

حاجی آقامیری گفت: متغیرهای اقتصادی به طور ملموس خود را در شرایط جامعه نشان می‌دهند و هرکسی که در فضای کسب و کار، فعال باشد با مشاهده وضعیت تورم و سقوط شاخص‌های بهبود کسب و کار و متوجه می‌شود نرخ رشد اعلام شده واقعی نیست.

او بهبود عملی فضای کسب‌وکار، تسهیل و تقویت صادرات غیرنفتی، رفع موانع و ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری، تسهیل و تقویت تامین مالی تولید، کاهش بروکراسی برای فعالیت‌های اقتصادی و پیش بینی‌پذیر کردن اقتصاد را از جمله دردها و نیازهای اقتصاد ایران عنوان کرد که باید برای تک‌تک آنها درمان‌های کارشناسی و اصولی تعریف و اجرا شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با تاکید بر اینکه همه موانع موجود در حوزه صادرات به قوت خود باقی هستند، اظهار کرد: در این مدت روش‌های رفع تعهد ارزی نیز محدودتر شده‌اند. تا جایی که آمار 5 ماهه صادرات فرش کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. در این فضا چرا باید شاهد رشد باشیم.

او با بیان اینکه نه در آمار تولید و نه در آمار صادرات فرش شاهد هیچ رشدی نبوده‌ایم، گفت: میزان صادرات فرش ایرانی از ۴۲۶ میلیون دلار در سال ۹۶ و پیش از اجرای سیاست رفع تعهد ارزی به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

در همین رابطه