رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

محمود نجفی عرب در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

رشد اقتصادی واقعی جز با رشد صنعت اتفاق نمی‌افتد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، معتقد است: رشد اقتصادی واقعی که بر اساس آن کسب‌وکارها توسعه پیدا می‌کنند و سفره مردم بزرگ‌تر می‌شود، جز با رشد صنعت اتفاق نمی‌افتد.

12 مهر 1402
کد خبر : 67955
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، معتقد است: رشد اقتصادی واقعی که بر اساس آن کسب‌وکارها توسعه پیدا می‌کنند و سفره مردم بزرگ‌تر می‌شود، جز با رشد صنعت اتفاق نمی‌افتد.

محمد نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با اشاره به اعلام نرخ رشد اقتصادی 7.9 درصدی گفت: باید میزان فروش نفت را در اعلام نرخ رشد اقتصادی کنار بگذارند و اعداد واقعی رشد اقتصادی را اعلام کنند.

محمود نجفی عرب در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، ادامه داد: آنچه اقتصاد کشور را تکان می‌دهد، کسب‌وکارها را توسعه داده، تورم را کاهش می‌دهد و سفره مردم را بزرگ‌تر می‌کند رشد اقتصادی صنعت است. اعداد و ارقام اعلامی در مورد نرخ رشد اقتصادی با واقعیت کشور که فعالان اقتصادی در حال تجربه آن هستند، هم‌خوانی ندارد.

او افزود: برای تحقق میانگین رشد اقتصادی 8 درصد باید زیرساخت‌هایی فراهم باشد. به عنوان مثال دست کم به 70 تا 80 میلیارد دلار منابع ارزی در سال نیاز است؛ این در حالی است که کل صادرات ما اعم از نفتی و غیر نفتی در سال 1401 بالغ بر 95 میلیارد دلار بوده، حالا چطور می‌گویند که رشد هشت درصدی اتفاق افتاده است؟

نجفی عرب گفت: البته خوب است که مجلس و دولت چنین چشم‌اندازی برای اقتصاد کشور تعیین می‌کنند؛ اما بایدهای تحقق چنین رشدی را هم باید در نظر بگیرند.

او با بیان اینکه در 6 ماه گذشته هیچ‌کدام از موانع تولید رفع نشده است، افزود: میانگین رشد اقتصادی ما در طول برنامه ششم حدود 1.8 درصد بوده و در برنامه هفتم هم رشد 8 درصدی هدف‌گذاری شده است. قاعدتاً باید زیرساخت‌های لازم برای این رشد فراهم شود؛ در غیر این صورت تحقق آن تنها به استناد اعداد و ارقام روی کاغذ ممکن نخواهد بود.

در همین رابطه