رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

فراتر از انتظار کارشناسان

نرخ بهره در روسیه به 15 درصد افزایش یافت

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را بیشتر از حد انتظار افزایش داده و به ۱۵ درصد رساند تا هزینه استقراض در این کشور در واکنش به مشکلات اقتصادی برای چهارمین بار افزایش پیدا کند.

06 آبان 1402
کد خبر : 68211
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 بانک مرکزی روسیه از ماه ژوئیه تاکنون در واکنش به کاهش ارزش روبل، تورم شدید و افزایش فشار بودجه، نرخ بهره را افزایش داده است. این بانک در بیانیه‌ای با اشاره به‌ پیشی گرفتن تقاضای داخلی از عرضه کالاها و خدمات و رشد بالای وام‌ها گفت که فشارهای تورمی فعلی به‌طور قابل‌توجهی به سطحی بالاتر از انتظارات بانک روسیه افزایش‌یافته است.

اکثر تحلیلگران انتظار داشتند که روسیه نرخ بهره را تا ۱۴ درصد افزایش دهد. در پی افزایش نرخ بهره، ارزش روبل در برابر دلار به بالاترین حد در 6 هفته اخیر رسید.

به گفته الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه، بودجه عامل مهمی در این تصمیم بوده و این نرخ می‌تواند در سال جاری حفظ‌ شود یا دوباره افزایش یابد.

نشست بعدی برای تعیین سرنوشت نرخ بهره روسیه برای ۱۵ دسامبر برنامه‌ریزی‌شده است.

روسیه در حال افزایش مخارج دولتی است و پول نقد را به بخش دفاعی سرازیر می‌کند تا تولید نظامی را افزایش دهد و بتواند از جنگی که در اوکراین به آن مشغول است پشتیبانی کند. بانک روسیه همچنین برای اولین بار اذعان کرد که ممکن است در بازگرداندن تورم به هدف ۴ درصدی خود در سال آینده شکست بخورد و تورم پایان سال ۲۰۲۴ را ۴ تا ۴٫۵ درصد پیش‌بینی کرد.

چرخه انقباضی بانک مرکزی روسیه در تابستان سال جاری آغاز شد، زمانی که فشار تورمی ناشی از بازار کار فشرده، تقاضای مصرف‌کننده قوی و کسری بودجه به‌واسطه کاهش ارزش روبل تشدید شد. بانک مرکزی اعلام کرده که نرخ تورم در سال ۲۰۲۳ بین ۷ تا ۷٫۵ درصد خواهد بود. پیش‌ازاین تورم پایان سال بین ۶ تا ۷ درصد پیش‌بینی‌شده بود. تورم سالانه در این کشور تا ۱۶ اکتبر ۶٫۳۸ درصد بود.

موضوعات :
در همین رابطه