در نشست رئیس اتاق ایران با اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، ضمن اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب به منظور استفاده به موقع از منافع آن برای اقتصاد کشور، درباره تشکیل دبیرخانهای به همت انجمن کشتیرانی و با حمایت اتاق ایران، صحبت شد.
به دنبال تشریح این طرح پیشنهادی درباره تشکیل دبیرخانه کریدور شمال-جنوب، تقسیم کار ملی به عنوان یک اقدام مهم از منظر پیگیری مؤثرتر مطالبات بخش خصوصی از سوی رئیس اتاق ایران مورد توجه قرار گرفت. حسین سلاح ورزی در این رابطه تصریح کرد: با اجرایی شدن این مدل، هر موضوعی باید توسط نهاد تخصصی آن دنبال شود، بنابراین پرداختن به مسئله کریدور شمال-جنوب از سوی انجمن کشتیرانی میتواند آثار مطلوبی در پی داشته باشد.
توجه به اهمیت کریدور شمال- جنوب و گذشت حدود ۲۳ سال از طرح اولیه ایجاد این کریدور، محوریترین موضوع این نشست بود. به باور اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی ایران، این کریدور برای روسیه بسیار اهمیت دارد و آخرین فرصت برای تکمیل این کریدور در اختیار کشور قرار گرفته است.
در مقابل روسیه نیز اشتیاق بالایی دارد که در تکمیل این کریدور کمک کند. از طرفی باید توجه داشته باشد که این کریدور ساخته شده و فقط به بازسازی نیاز دارد. در این بین گام اول، آموزشی است که روسیه برای انتقال دانش لازم آمادگی خود را اعلام کرده است. در گام دوم، باید فرآیندها را در حمل کالاها از بنادر مبدأ تا مقصد اصلاح کنیم. بعد از این، وارد فاز سرمایهگذاری میشویم. هرچند متأسفانه دولت بدون توجه به فازهای قبل، به یکباره وارد فاز سرمایهگذاری شده است.
لازم به توجه است که در روند تکمیل این کریدور، نیازمند مدیریت زنجیره تأمین هستیم که در این راستا اقداماتی در برنامه کاری انجمن قرار گرفته و برای انجام آن به حمایت اتاق ایران نیاز است.
در این نشست، ابتدا مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی به تشریح روند تشکیل انجمن در طول سالیان گذشته پرداخت و پیگیری نیازهای کسبوکاری در این حوزه را مأموریت اصلی انجمن دانست.
بر اساس اظهارات او تعداد اعضای انجمن در حال حاضر 400 نفر بوده و با توجه به خدماتی که از سوی انجمن ارائه میشود، زمینه برای افزایش تعداد اعضا به خوبی فراهم است. فعالیت مرکز داوری در چارچوب این انجمن یکی از خدمات مهمی است که ارائه میشود در کنار آن بزرگترین مرکز آموزش بندری در خاورمیانه از نظر محتوایی در چارچوب انجمن کشتیرانی ایران به وجود آمده است.
این فعال اقتصادی در ادامه به حوزه فعالیتهای لجستیکی در دریای خزر و چالشهایی که وجود دارد، اشاره کرد. بر اساس اظهارات پلمه، دولت در تلاش است کریدور شمال-جنوب را هر چه زودتر تکمیل کند؛ اما این مسئله به برنامهریزی دقیق نیاز دارد. حمل کانتینرها در این مسیر از منظر زمان و هزینه، رقابتی نیست. البته بخش خصوصی درباره حل این مشکل پیشنهاد و راهکار دارد که اجرایی شدن آن به حمایتهای دولتی نیاز دارد.
او همچنین از پیشنهاد تشکیل شرکت حملونقل مشترک با روسیه صحبت کرد و گفت: در سفر اخیری که هیاتمدیره انجمن به روسیه داشتند، چنین پیشنهادی را مطرح کردیم که با استقبال طرف روسی مواجه شد.
دبیر انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته ایران، افزود: تشکیل دبیرخانه کریدور شمال-جنوب را هم مطرح کردیم تا در چارچوب آن بتوانیم نظام یکپارچهای را در حوزه حملونقل دریایی و دسترسی آسانتر به اطلاعات در این حوزه را ممکن کنیم.
پلمه افزایش سهبار تعرفههای مربوط به این حوزه در سال جاری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اقدام دولت به افزایش نرخ حملونقل، افزایش قیمت تمام شده کالاها و به چالش کشیدن صادرات منجر میشود.
او همچنین بر لزوم شایستهسالاری به منظور بهبود وضعیت حملونقل در همه حوزههای آن حتی انجمنهای تخصصی، تأکید کرد و ارتقای سطح عملکرد بخش خصوصی با بهبود فعالیت تشکلها و انجمنها را خواستار شد.
سهم 95 درصدی دریا در انتقال کالاهای کشور
مجید ورشوساز، رئیس هیاتمدیره انجمن کشتیرانی نیز سهم دریا در حمل کالاهای ایران را ۹۵ درصد دانست و تأکید کرد: این سهم بیانگر اهمیت موضوع دریا و امور وابسته به آن در بخش حملونقل است. بنابراین باید نگاه تخصصی بر این حوزه حاکم باشد.
این فعال اقتصادی نگاه تخصصی را برای واکنش به موقع در برابر تصمیمات و سیاستهایی که توسط دولت اتخاذ میشود را مهم دانست و ادامه داد: گاهی شاهد اتخاذ سیاستهای غیرکارشناسی در بخشهای مختلف هستیم، در این مواقع بخش خصوصی با نگاه و رویکرد تخصصی میتواند مشاوره مناسب را در اختیار دولت و تصمیمسازان قرار دهد. بنابراین توجه به دانش و تجربه اعضای تشکلهای تخصصی یکی از مواردی است که باید مورد توجه اتاق ایران باشد.
اثرگذاری بیشتر بر سیاستهای اقتصادی را دنبال میکنیم
در ادامه حسین سلاحورزی، رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در دوره دهم بین اعضای هیات رئیسه با این توافق حرکت را شروع کردیم که هدف، اثرگذاری مؤثرتر روی تصمیمات و سیاستهای کلان با حفظ منافع بخش خصوصی و مردم باشد. باید در این مسیر عمق و اثرگذاری لازم را داشته باشیم. در این راستا فراگیری عضویتها یک اصل ضروری است و بعد از آن پیگیری موضوعات با استفاده از ظرفیت تشکلها و انجمنها را در برنامه داریم.
او ادامه داد: به جای روال گذشته، انجمنها و تشکلهای مؤثر را شناسایی کرده و امور را با کمک آنها پیش میبریم. در مقابل تشکلهای ضعیفتر را هم شناسایی و توانمند خواهیم کرد.
رئیس اتاق ایران اصلاح سازوکارها را یکی از اولویتهای هیاترئیسه دوره دهم اتاق ایران عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که با شناسایی ضعفها و بازنگری معیارهای سنجش تشکلها، بهینه کردن فعالیت آنها را اجرایی کنیم.
سلاحورزی اعتقاد دارد در اقتصاد، موضوعات تخصصی وجود دارد و در کنار آنها مسائلی هستند که به حوزه کلان محیط کسبوکار مربوط میشود. مرجع پیگیری این موضوعات باید از هم متفاوت باشند. بر اساس اظهارات او برای این منظور پلتفرمی هم طراحی شده و در آینده نزدیک، نهایی و اجرایی خواهد شد.
تقسیم کار ملی اقدام دیگری بود که از نگاه رئیس اتاق ایران مورد توجه قرار گرفت. او در این رابطه تصریح کرد: با اجرایی شدن این مدل، هر موضوعی باید توسط نهاد تخصصی آن دنبال شود.
سلاحورزی به اهمیت کریدور شمال- جنوب اشاره و پیشنهاد کرد: فعالیت خود را در این رابطه با یک رویداد شروع کنید. در این مورد اتاق حمایت میکند. بعد از برگزاری این رویداد، میتوان فعالیت دبیرخانه مربوطه را آغاز کرد.
او برای رسیدگی به افزایش تعرفههای حوزه کشتیرانی و حتی اصلاح مقررههای موردنیاز، استفاده از ظرفیت شورای گفتوگو و کمیته حمایت از کسبوکار را پیشنهاد داد.