رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در وبینار بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شد

در 12 سال گذشته، درآمدهای مالیاتی دولت 21 برابر شده است

به‌گفته غلامحسین دوانی، برخلاف تصور بسیاری، درآمدهای مالیاتی در ایران کمتر از ۱۶ درصد نیست؛ بلکه این عدد با توجه به خدمات نازل دولت به جامعه، به ارقام بالایی می‌رسد.

14 آذر 1402
کد خبر : 68576
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وبینار «بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با نگاهی به احکام مالیاتی لایحه بودجه 1403» به همت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و با همکاری کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران، برگزار شد.
در این وبینار غلامحسین دوانی، عضو شورای ادوار حسابداران رسمی ایران، در سه بخش به ارائه نظرات خود در حوزه مالیات‌های مستقیم پرداخت.

در بخش کلیات، دوانی ضمن تعریف مالیات به‌عنوان یک هزینه اجتماعی که از سوی شهروندان پرداخت می‌شود، گفت: دولت موظف است از طریق درآمد مالیاتی، ضمن انجام وظایفی همچون «حفاظت از مرزها، آموزش‌وپرورش و تربیت‌بدنی رایگان، برخورداری عمومی از تأمین اجتماعی و خدمات بهداشتی»، در خصوص اینکه درآمد مالیاتی را کجا و چگونه، خرج کرده است، به شهروندان پاسخگو باشد.

او همچنین با اشاره به این نکته که در چند سال گذشته درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است، عنوان کرد: از سال 1390 تا سال 1402، درآمدهای مالیاتی دولت حدوداً 21 برابر شده است، آن هم در شرایط رکود و نابسامانی اقتصادی که گریبان‌گیر کشور است.

او اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته حق بیمه و عوارض شهرداری بخشی از مالیات تلقی می‌شود در حالی که این موارد در کشور ما جزء درآمدهای مالیاتی به حساب نمی­آیند. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت، برخلاف تصور بسیاری، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران کمتر از 16 درصد نیست و این عدد با توجه به خدمات نازل دولت به جامعه، رقم بالایی است.

دوانی در بخش دوم و سوم به ترتیب، مروری بر احکام مالیاتی لایحه بودجه سال 1403 و لایحه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مورخ 17-08-1402، داشتند.

 

متن کامل گزارش ارائه‌شده در این وبینار را از اینجا بخوانید.

در همین رابطه