رادیو مجازی اتاق ایران - 15 آبان 1403

در سامانه پایش محیط کسب و کار طراحی شد

28 شاخص کسب و کار که بخش خصوصی باید به آن نمره بدهد

فعالان اقتصادی با ورود به سامانه پایش محیط کسب و کار در مورد وضعیت 28 مانع کسب و کار نظر می دهند. نمره های اخذ شده از فعالان اقتصادی نشان دهنده وضعیت محیط کسب و کار خواهد بود.

19 بهمن 1395
کد خبر : 6876
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سامانه الکترونیکی پایش شاخص‌های ملی محیط کسب و کار توسط بخش خصوصی راه اندازی شد. در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب 1390 مجلس که اتاق­ های ایران،‌ اصناف و تعاون موظف به پایش فصلی محیط کسب‌وکار هستند. مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران این طرح را برای نخستین بار کلید زده و از تاریخ 23 بهمن‌ماه جاری به مدت 20 روز در سراسر کشور توسط این مرکز و با همکاری اتاق‌های تعاون و اصناف ایران به مرحله اجرا درخواهد آمد.

در این طرح اطلاعات گسترده‌ای در زمینه 28 مانع اصلی در محیط کسب‌وکار کشور جمع آوری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و پس از ترکیب یافته ­های آن با سایر داده­ های آماری موجود در کشور بر اساس مدل محاسباتی شاخص ­های­ ملی در طرح پژوهشی مربوط، وضعیت محیط کسب‌وکار در سطوح ملی، استانی، بخش­ های اصلی اقتصادی و همچنین رشته فعالیت‌های اقتصادی عمده برحسب طبقه ­بندی استاندارد فعالیت­ های  اقتصادی (ISIC.Rev4) نهایی و تدوین خواهد شد. فعالان اقتصادی با ورود به این سامانه در مورد وضعیت 28 مانع کسب و کار نظر می دهند. نمره های اخذ شده از فعالان اقتصادی نشان دهنده وضعیت محیط کسب و کار خواهد بود.

سوالاتی که فعالان بخش خصوصی به عنوان معیارهای فضای کسب و کار باید به آن پاسخ دهند به این شرح است:

1.     عدم استقبال همکاران و مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول

2.     برداشت­های سلیقه­ای و غیرقابل پیش بینی مأموران از قوانین و مقررات (برق، گاز، محیط زیست، تأمین اجتماعی و...)

3.     بی تعهدی طرف‌های قرارداد (دولتی یا خصوصی) به ایفای تعهدات و وعده هایشان

4.     بی ثباتی سیاست­ها، مقررات و رویه­های اجرایی ناظر به کسب وکار

5.     بی ثباتی و غیرقابل پیش­بینی بودن قیمت­ها (مواد اولیه و محصولات)

6.     رویه­های سختگیرانه در ادارات کار و بیمه برای مدیریت نیروی انسانی

7.     تمایل شهروندان به خرید کالاهای خارجی و بی­رغبتی به خرید محصولات ایرانی

8.     تولید و عرضه نسبتاً آزاد کالاهای غیر استاندارد و تقلبی در بازار

9.     رقابت غیرمنصفانه شرکت­ها و مؤسسات دولتی یا شبه دولتی در بازار

10.رویه­های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات

11.دشواری تامین مالی از بانک‌ها

12.فقدان یا شفاف نبودن اطلاعات موردنیاز برای فعالیت اقتصادی

13.ضعف زیر ساخت‌های حمل و نقل (جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی و بندری)

14.ضعف دادگاه‌ها در رسیدگی به شکایات و پیگرد مؤثر متجاوزان به حقوق دیگران

15.ضعف نظام توزیع و مشکل در رساندن محصول به بازار

16.عرضه کالاهای قاچاق و رقابت غیر منصفانه محصولات خارجی و داخلی در بازار ایران

17.فقدان یا نقص ارتباطات پسینی و پیشینی وخوشه­های تولید( نقص ارتباطی در فرایندهای تأمین مواد اولیه، تولید، بازاریابی و فروش محصولات)

18.قیمت‌گذاری و دخالت­های غیرمنطقی نهادهای حاکمیتی در بازار

19.کارگریزی عمومی و استقبال نیروی کار از تعطیلی روزهای کاری

20.کمبود تقاضای مؤثر در بازار

21.کمبود فناوری‌های مورد نیاز

22.کمبود نیروی کار ماهر

23.محدودیت‌های دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت)

24.محدودیت‌ دسترسی به برق

25.محدودیت‌ دسترسی به سوخت (گاز، گازوئیل و...)

26.مفاسد مالی و اداری در دستگاه‌های حکومتی

27.موانع اداری کسب وکار (ادارات و دستگاه­های اجرایی مرتبط با کسب وکار)

28.   وجود انحصار، امتیاز یا هرنوع رانت به یک یا تعدادی از رقبا در بازار

 

در همین رابطه