سامانه الکترونیکی پایش شاخصهای ملی محیط کسب و کار توسط بخش خصوصی راه اندازی شد. در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار مصوب 1390 مجلس که اتاق های ایران، اصناف و تعاون موظف به پایش فصلی محیط کسبوکار هستند. مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران این طرح را برای نخستین بار کلید زده و از تاریخ 23 بهمنماه جاری به مدت 20 روز در سراسر کشور توسط این مرکز و با همکاری اتاقهای تعاون و اصناف ایران به مرحله اجرا درخواهد آمد.
در این طرح اطلاعات گستردهای در زمینه 28 مانع اصلی در محیط کسبوکار کشور جمع آوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و پس از ترکیب یافته های آن با سایر داده های آماری موجود در کشور بر اساس مدل محاسباتی شاخص های ملی در طرح پژوهشی مربوط، وضعیت محیط کسبوکار در سطوح ملی، استانی، بخش های اصلی اقتصادی و همچنین رشته فعالیتهای اقتصادی عمده برحسب طبقه بندی استاندارد فعالیت های اقتصادی (ISIC.Rev4) نهایی و تدوین خواهد شد. فعالان اقتصادی با ورود به این سامانه در مورد وضعیت 28 مانع کسب و کار نظر می دهند. نمره های اخذ شده از فعالان اقتصادی نشان دهنده وضعیت محیط کسب و کار خواهد بود.
سوالاتی که فعالان بخش خصوصی به عنوان معیارهای فضای کسب و کار باید به آن پاسخ دهند به این شرح است:
1. عدم استقبال همکاران و مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول
2. برداشتهای سلیقهای و غیرقابل پیش بینی مأموران از قوانین و مقررات (برق، گاز، محیط زیست، تأمین اجتماعی و...)
3. بی تعهدی طرفهای قرارداد (دولتی یا خصوصی) به ایفای تعهدات و وعده هایشان
4. بی ثباتی سیاستها، مقررات و رویههای اجرایی ناظر به کسب وکار
5. بی ثباتی و غیرقابل پیشبینی بودن قیمتها (مواد اولیه و محصولات)
6. رویههای سختگیرانه در ادارات کار و بیمه برای مدیریت نیروی انسانی
7. تمایل شهروندان به خرید کالاهای خارجی و بیرغبتی به خرید محصولات ایرانی
8. تولید و عرضه نسبتاً آزاد کالاهای غیر استاندارد و تقلبی در بازار
9. رقابت غیرمنصفانه شرکتها و مؤسسات دولتی یا شبه دولتی در بازار
10.رویههای غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات
11.دشواری تامین مالی از بانکها
12.فقدان یا شفاف نبودن اطلاعات موردنیاز برای فعالیت اقتصادی
13.ضعف زیر ساختهای حمل و نقل (جادهای، ریلی، هوایی، دریایی و بندری)
14.ضعف دادگاهها در رسیدگی به شکایات و پیگرد مؤثر متجاوزان به حقوق دیگران
15.ضعف نظام توزیع و مشکل در رساندن محصول به بازار
16.عرضه کالاهای قاچاق و رقابت غیر منصفانه محصولات خارجی و داخلی در بازار ایران
17.فقدان یا نقص ارتباطات پسینی و پیشینی وخوشههای تولید( نقص ارتباطی در فرایندهای تأمین مواد اولیه، تولید، بازاریابی و فروش محصولات)
18.قیمتگذاری و دخالتهای غیرمنطقی نهادهای حاکمیتی در بازار
19.کارگریزی عمومی و استقبال نیروی کار از تعطیلی روزهای کاری
20.کمبود تقاضای مؤثر در بازار
21.کمبود فناوریهای مورد نیاز
22.کمبود نیروی کار ماهر
23.محدودیتهای دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت)
24.محدودیت دسترسی به برق
25.محدودیت دسترسی به سوخت (گاز، گازوئیل و...)
26.مفاسد مالی و اداری در دستگاههای حکومتی
27.موانع اداری کسب وکار (ادارات و دستگاههای اجرایی مرتبط با کسب وکار)
28. وجود انحصار، امتیاز یا هرنوع رانت به یک یا تعدادی از رقبا در بازار