رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

زنگ خطر جدید برای اقتصاد چین به صدا درآمد

مشکل بزرگ شرکت‌های کوچک چینی با جریان نقدینگی

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک «ازنظر مالی ناسالم» در چین، با مشکل جدی جریان نقدینگی مواجه هستند و تهدیدی برای سرنگونی دومینووار بیشتر در اقتصاد چین به شمار می‌روند.

14 بهمن 1402
کد خبر : 69046
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس نظرسنجی اخیر سلامت مالی، کسب‌وکارهای کوچک چین که اجزای حیاتی بخش خصوصی و محرک‌های بزرگ مشاغل شهری هستند، همچنان با تأخیر شدید بازپرداخت بدهی و سایر مشکلات عملیاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این یافته‌ها که توسط آکادمی اقتصادی دانشگاه رنمین در پکن به‌دست‌آمده است، حاصل گردآوری اطلاعات از بیش از ۲۳۰۰ شرکت کوچک در سرتاسر چین بوده است.

این گزارش نظرسنجی که روز سه‌شنبه منتشر شد، توجه را به حیاتی‌ترین مسائله مربوط به جریان نقدینگی برای کسب‌وکارهای کوچک چین جلب کرد و هشدار داد که مشکل بزرگ افزایش معوقه‌ها می‌تواند ایجاد دومینویی باشد که بر دیگر بخش‌ها اثر مخرب خواهد داشت.

به گفته محققان، بیش از یک‌سوم شرکت‌های موردبررسی  ازنظر مالی ناسالم هستند و این وضعیت زندگی ۱۸۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار خواهد داد. نگرانی اصلی در میان مشاغل کوچک و کم سود، جریان نقدینگی آن‌ها برای فعالیت‌های عملیاتی است.

براساس تعریف اداره مالیات، شرکت‌های کوچک و کم سود در چین به‌عنوان نهادهایی تعریف می‌شوند که سالانه  کمتر از ۳ .میلیون یوان برابر 422 هزار دلار آمریکا مالیات پرداخت می‌کنند، کمتر از ۳۰۰ کارمند دارند و مجموع دارایی‌های آن‌ها کمتر از ۵۰ میلیون یوان است.

شرکت‌های کوچک برای سلامت کل اقتصاد چین حیاتی در نظر گرفته می‌شوند، اما مقامات و اقتصاددانان خاطرنشان کرده‌اند که این گروه آسیب‌پذیرترین گروه در برابر کندی بهبود اقتصادی است که این کشور با آن مواجه است.

تعویق در بازپرداخت وام‌ها در بخش خصوصی چین که ستون فقرات رشد اقتصادی و ایجاد شغل تلقی می‌شود، به یک مشکل مزمن به‌ویژه در میان تأمین‌کنندگان کوچک یا پیمانکاران شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دولتی تبدیل‌شده است.

شدت این موضوع به حدی رسیده است که دولت چین در چند سال گذشته چندین دور کمپین را برای تشویق بازپرداخت بدهی به راه انداخته است.

پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی همچنین نشان دادند که کمبود دارایی و همچنین فرآیند پیچیده و دشواری که برای دریافت وام بانکی باید طی کنند، مانع اصلی فعالیت‌های تأمین مالی است.

 

موضوعات :
در همین رابطه