رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا هشدار داد

رکورد بدبینی شرکت های اروپایی به سرمایه گذاری در چین شکست

یک گروه تجاری اروپایی اعلام کرد که نرخ شرکت‌های اروپایی که چین را به‌عنوان مقصد سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند، به پایین‌ترین حد خود رسیده است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد دوم جهان بازگردد.

21 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69849
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا، در آخرین نسخه نظرسنجی اعتماد تجاری خود اعلام کرد که چشم‌انداز کسب‌وکار در چین در پایین‌ترین سطح خود طی ۲۰ ساله گذشته بوده است و بیش از یک‌چهارم پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی این اتاق، نسبت به رشد بالقوه خود بدبین هستند و خوش‌بینی نسبت به چشم‌اندازهای آینده هم ۴۴ درصد کاهش‌یافته است. در شرایطی که اقتصاد چین با باد مخالف مواجه است و رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ خواستار اتکا به خود بوده و از مقامات خواسته است تا باوجود مخالفت‌های غرب، بر اجرای مدل توسعه مبتنی بر بدهی و تولید پافشاری کنند، شرکت‌های خارجی کمتر از همیشه در چین احساس پذیرفته شدن می‌کنند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه از شی جین‌پینگ خواستند که تجارت متعادل‌تر با اروپا را تضمین کند، اما رهبر چین نشانه‌های اندکی از آمادگی چین برای ارائه امتیازات بزرگ نشان داد.

ینس اسکلوند، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا،  معتقد است که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از شرکت‌های اروپایی به چشم می‌خورد زیرا بیشتر این شرکت‌ها یا در حال فعالیت مستقل در چین هستند یا جاه‌طلبی‌های خود را در این کشور به‌شدت کاهش داده‌اند؛ زیرا چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند از مزایای حضور در این کشور بیشتر شده است. به گفته او دولت چین به‌طور مکرر قصد خود را برای بهبود فضای کسب‌وکار اعلام کرده است، اما اکنون باید شاهد اقدامی ملموس برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران باشیم.

براساس گزارش اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا، فقط ۱۳ درصد از شرکت‌های اروپایی گفتند که در حال حاضر چین را به‌عنوان مقصد اصلی سرمایه‌گذاری خود می‌بینند، که نسبت به ۱۶ درصد سال ۲۰۲۳ و همچنین نسبت به زمان شیوع همه‌گیری کرونا؛ زمانی که سیاست سختگیرانه کووید صفر در پکن شاهد کاهش این رقم به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۹، ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۰، ۲۷ درصد در سال ۲۰۲۱ و ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۲، بسیار کمتر است.

موضوعات :
در همین رابطه