رادیو مجازی اتاق ایران - 6 تیرماه 1403

در همایش تجاری اتاق‌های بازرگانی ارومیه و یوکسک اوا ترکیه مطرح شد

از ظرفیت‌های مرزی ایران و ترکیه برای توسعه منطقه استفاده شود

روسای اتاق‌های بازرگانی ارومیه و یوکسک اوا ترکیه در همایش مشترک بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مرکزی ایران و ترکیه برای توسعه منطقه و بهبود رفاه مرزنشینان تأکید کردند.

29 خرداد 1403
کد خبر : 70163
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری اتاق‌های بازرگانی ارومیه و یوکسک اوا ترکیه با هدف استفاده از مزیت‌های همسایگی و آشنایی با ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو طرف بجهت توسعه اقتصادی دو منطقه هم‌جوار مرزی در محل اتاق ارومیه با حضور اعضای دو اتاق برگزار شد.

قاسم کریمی، رئیس اتاق ارومیه در این همایش با تأکید بر لزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌های مرزهای ایران و ترکیه در جهت توسعه اقتصادی مناطق هم‌مرز، گفت: مرز یک ظرفیت برای توسعه است؛ اما دو منطقه ارومیه و یوسک اوا به‌طور شایسته نتوانسته‌اند از ظرفیت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جهت رفاه مرزنشینان به‌درستی استفاده کنند.

کریمی افزود: ترکیه یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است؛ اما توافق سران دو کشور برای رسیدن به هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری هنوز اجرایی نشده که لازم است با تلاش‌های بخش دولتی و خصوصی دو طرف این امر محقق شود.

وی افزود: در سفر آخر شهید رئیسی به آنکارا و در دیدار او با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دو طرف بر توسعه روابط اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های مرزی دو کشور تأکید کردند و یکی از مصوبات سفر بازگشایی پایانه مرزی کوزه رش - گلین جیک بوده که تاکنون اجرایی نشده است.

رئیس اتاق ارومیه افزود: در نشست اخیر استانداران هم‌مرز ایران و ترکیه بر افزایش ظرفیت تردد کامیونی در مرز سرو - اسن دره بود که این امر به‌کندی پیش می‌رود که لازم است مشکلات این پایانه مرزی مرتفع شود؛ اما در مقابل توانستیم با استفاده از مصوبات این سفر پایانه مرزی رازی خوی را به یکی از پایانه‌های تجاری برای صادرات محصولات کشاورزی فصلی به کشور ترکیه با حمایت مقامات دولتی دو طرف تبدیل کنیم.

رئیس اتاق ارومیه افزود: این اولین همایش اقتصادی میان فعالان اقتصادی آذربایجان غربی و یوکسک اوا بود و باید جلسات و کمیسیون‌های مشترک فعالان اقتصادی دو طرف به‌صورت منظم جهت برنامه‌ریزی افزایش حجم تجاری منطقه‌ای و رفع موانع و تسهیل تجارت برگزار شود.

وی افزود: آذربایجان غربی دارای پتانسیل‌های بالایی در چهار بخش کشاورزی، صنعت، معدن و بازرگانی بوده که با می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای مناطق شرقی ترکیه را تأمین کند.

در ادامه این جلسه صالح اوزدمیر، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع یوسک اوا ترکیه با تقدیر میزبانی شایسته رئیس و اعضای اتاق ارومیه از هیات اقتصادی ترکیه، گفت: وجود فاصله کمتر از 50 کیلومتر میان دو منطقه و مرز مشترک یکی از ظرفیت‌های بزرگ در توسعه اقتصادی دو کشور به‌ویژه یوسک اوا و ارومیه است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع یوکسک اوا با اشاره به ظرفیت‌های این شهر افزود: این منطقه دارای مزایایی در بخش‌های دام‌پروری و تجارت مرزی بوده و می‌توان با همکاری یکدیگر تجارت متقابل را با کمک به توسعه و تقویت بازارچه‌های مرزی افزایش دهیم.

وی افزود: گمرک یوکسک اوا در سال گذشته ۲۷ میلیون دلار بوده که ۹۰ درصد بر پایه صادرات به‌ویژه مواد معدنی بوده است.

صالح اوزدمیر افزود: یکی از راهکارهای افزایش همکاری‌های دو کشور ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک که می‌تواند در توسعه اقتصادی تأثیرگذار باشد.

در ادامه این جلسه اعضای اتاق ارومیه و یوکسک اوا به بیان مشکلات و راهکارهای افزایش تعاملات تجاری پرداختند.

همچنین در پایان این جلسات تفاهم‌نامه همکاری میان دو اتاق ارومیه و یوکسک اوا در جهت افزایش تعاملات فی‌مابین و تسهیل تجارت مرزی و همچنین رفع مشکلات پایانه‌های مرزی مشترک با مطالب گری شفاف به امضا دو طرف رسید.

موضوعات :
در همین رابطه