رادیو مجازی اتاق ایران - 30 خرداد 1403

به دنبال پیامدهای انحلال پارلمان فرانسه

انگلیس به بزرگ‌ترین بازار سهام اروپا تبدیل شد

پس از اعلام انتخابات زودهنگام امانوئل ماکرون که بیش از ۲۰۰ میلیارد پوند به بزرگ‌ترین مشاغل این کشور خسارت وارد کرد، انگلیس از فرانسه پیشی گرفت و به بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار اروپا تبدیل شد.

30 خرداد 1403
کد خبر : 70174
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس داده‌های بلومبرگ، روز دوشنبه مجموع ارزش سهام در فرانسه ۳٫۱۳ تریلیون دلار برابر ۲٫۴۷ تریلیون پوند بود که کمی کمتر از ۳٫۱۸ تریلیون دلار انگلیس بود. پس‌ازاینکه فرانسه ۱۸ ماه پیش تاج برتری بورس لندن را برای اولین بار تصاحب کرد، اکنون بخت دوباره به‌سوی انگلیس بازگشته است. از دست رفتن رتبه اولی در قاره اروپا زمانی رخ داد که انگلیس با بحران انرژی، تورم بالا و آشفتگی مالی ناشی از نخست‌وزیری ناکارآمد لیز تراس دست در گریبان بود.

از زمانی که مکرون در اوایل ماه ژوئن انحلال غیرمنتظره پارلمان را اعلام کرد، اعتماد به سهام فرانسه متزلزل شد. این باعث شد که شاخص سهام Cac ۴۰ در پاریس بدترین هفته خود از سال ۲۰۲۲ تاکنون را پشت سر بگذارد و تمام سودهای امسال را پس از رسیدن به رکوردهای یک ماه قبل از دست بدهد.

در این بازه زمانی سهام بانک‌های فرانسوی مانند BNP Paribas و Credit Agricole - بازیگران اصلی Cac ۴۰ هر هفته بیش از ۱۰ درصد کاهش‌یافته است. هر دو وام‌دهنده دارندگان اوراق قرضه فرانسه هستند که در میان ترس از قدرت گرفتن جناح راست، با فروش شدیدی روبرو شدند. درنتیجه هزینه‌های استقراض دولت فرانسه افزایش‌یافته است و نرخ بهره بدهی‌های ۱۰ ساله برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته با نرخ بهره پرتغال برابری کرد.

در همین حال، شاخص سهام FTSE ۱۰۰ در سال جاری به بالاترین حد خود رسیده است زیرا سرمایه‌گذاران به سمت شرکت‌های ثبت‌شده در بورس لندن هجوم می‌آورند که به نظر می‌رسد کمتر از ارزش واقعی ارزش‌گذاری شده‌اند. بورس لندن همچنین با موجی از فعالیت‌های جدید بازار سهام، مانند ثبت شدن Raspberry Pi طی هفته گذشته، تقویت‌شده است.

فشارهای ناشی از فروش سریع سهام توسط سرمایه‌گذاران در فرانسه روز دوشنبه پس‌ازاینکه مارین لوپن، رهبر حزب رالی ملی گفت که در صورت موفقیت در انتخابات، آماده همکاری با ماکرون خواهد بود، کاهش یافت. این اظهارات لوپن منجر به افزایش ۰٫۷ درصدی Cac ۴۰ در معاملات بعدازظهر شد، درحالی‌که FTSE ۱۰۰ نزدیک به ۰٫۱ درصد کاهش یافت.

یورو هم پس‌ازآنکه هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر ۲۰۲۲ رسید، اندکی در برابر پوند رشد کرد و با ۰٫۲ درصد افزایش به ۸۴٫۵ واحد رسید. در همین حال، بازده بدهی ۱۰ ساله دولت فرانسه نیز در حدود ۳٫۱۹ درصد ثابت ماند، اگرچه این بدهی در بالاترین میزان نسبت به بدهی آلمان از سال ۲۰۱۷ باقی‌مانده است.

بااین‌حال، اقتصاددانان هشدار می‌دهند که فرانسه در دوره‌ای است که برای سه تا چهار هفته هیچ قطعیتی وجود ندارد و متأسفانه ممکن است بازار بی‌ثبات‌تر شود.

موضوعات :
در همین رابطه