رادیو مجازی اتاق ایران - 29 خرداد 1403

پیام باقری در سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

توسعه صنعت گردشگری یکی از مطالبات اصلی اتاق ایران از رئیس‌جمهور آینده است

نایب‌رئیس اتاق ایران، با بیان اینکه باید منابع به سمت اقتصادهای مولد از جمله گردشگری هدایت شود، گفت: توسعه صنعت گردشگری یکی از مطالبات اصلی اتاق ایران از رئیس‌جمهور آینده است.

29 خرداد 1403
کد خبر : 70177
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: صنعت گردشگری موتور پیشران اقتصاد است , در زیست‌بوم گردشگری، هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.

 پیام باقری در «سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» که به میزبانی کمیسیون گردشگری اتاق ایران برگزار شد، افزود: آنچه مهم است، همرسانی صحیح و دقیق عرضه و تقاضا است. اگر بنابر افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی است باید زمینه و ابزارهای لازم برای این همرسانی را ایجاد کنیم.

باقری با اشاره به سهم بالای گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه، بیان کرد: اگر بخواهیم این صنعت را توسعه دهیم باید به زیرساخت‌های گردشگری توجه کنیم. گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است.

او با اشاره به برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت: توسعه فضای گردشگری یکی از مطالبات اصلی اتاق ایران از رئیس‌جمهور آینده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران، به اهمیت حمایت‌های قانونی از این صنعت اشاره کرد و گفت: هدایت صحیح منابع به سمت اقتصادهای مولد از جمله گردشگری باید در اولویت قرار گیرد. با توجه به محدودیت منابع، باید آن را به سمت بازارهایی همچون گردشگری سوق دهیم که ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد می‌کنند و اشتغال‌زایی بالاتری به همراه آورده و خلق ثروت می‌کنند.

نیازمند توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان‌های مرزی هستیم

علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها مجامع و شوراهای اتاق ایران، نیز در این نشست با بیان اینکه از سال 2021 و بعد از کاهش شیوع کرونا، شاهد رشد 22 درصدی در صنعت گردشگری دنیا بودیم، افزود: در این سال حدود 22 میلیون شغل جدید در سطح جهان در گردشگری ایجاد شده است.

او گفت: در حالی که 9 درصد اشتغال دنیا را این صنعت به خود اختصاص داده است، این عدد در ایران کمتر از 6 درصد است که میزان عقب‌افتادگی ما را در این حوزه نشان می‌دهد. ضریب رشد اشتغال‌زایی در گردشگری ایران 11 درصد و در دنیا این عدد 22 درصد است.

چاغروند با اشاره به چشم‌انداز درآمد سالانه 25 میلیارد دلاری در گردشگری، گفت: هنوز با تحقق این درآمد فاصله زیادی داریم. ما باید بر مزیت‌های خود متمرکز شویم. گردشگری سلامت و خلاق از مزیت‌های ما محسوب می‌شوند و باید برای توسعه آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

او افزود: اتاق‌های بازرگانی در دنیا با شبکه‌سازی و افزایش هم‌افزایی در میان اعضای خود در تلاش برای نقش‌آفرینی در این اکوسیستم هستند و بر همین اساس این موضوع در اولویت‌های اتاق ایران نیز قرار دارد.

چاغروند به دسترسی ایران در منطقه خلیج‌فارس، حوزه CIS، کشورهای عضو اکو و ... اشاره کرده و بیان کرد: باید برای استفاده از این فرصت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. اشتراکات فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه و منطقه داریم که می‌توان از آن‌ها برای بر توسعه گردشگری استفاده کرد. اما این امر نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم به ویژه در استان‌های مرزی است. 

صنعت گردشگری، با مخاطرات زیست‌محیطی پایین، توان اشتغال‌زایی بالایی دارد

احد عظیم زاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز با تأکید بر اهمیت هدایت منابع به سمت توسعه گردشگری، گفت: این صنعت قادر به اشتغال‌زایی بالایی است در حالی که مخاطرات زیست‌محیطی آن به مراتب از اشتغال‌زایی در صنایع و معادن کمتر است.

او افزود: متأسفانه شاهد هستیم که در بسیاری از استان‌ها، کارخانجاتی ایجاد می‌کنند که با وجود آلودگی زیست‌محیطی اما چون فلان چهره متنفذ پشت ایجاد آن کارخانه است، از فعالیت آن جلوگیری نمی‌شود. در حالی که اگر منابع آن به سمت رونق گردشگری هدایت شود، به مراتب ارزش‌افزوده بیشتری بدون آن مخاطرات زیست‌محیطی خواهد داشت.

عظیم زاده اظهار کرد: باید تلاش کنیم در استقرار دولت جدید یک متخصص بر کرسی وزارت گردشگری بنشنید. همچنین در استقرار کمیسیون‌های جدید مجلس نیز باید تلاش کنیم تا افراد کاربلد ریاست کمیسیون‌های مرتبط را بر عهده بگیرند. ما سعی می‌کنیم انتظارات بخش خصوصی در این رابطه را منتقل کنیم.

او تأکید کرد: ما نیازمند وزرای خوش فکر اقتصادی هستیم که جهانی فکر کنند و کمک کنند تا تولیدات داخلی ما در بخش‌های مختلف بر اساس نیازها و استانداردهای جهانی پیش بروند.

سرمایه‌گذاری سبز، به توسعه کسب‌وکارهای حافظ محیط‌زیست می‌انجامد

سیدسعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز با بیان اینکه سازمان جهانی، شعار گردشگری سبز را برای روز جهانی گردشگری انتخاب کرده است، افزود: رویکردهای سبز و پایدار در صنعت گردشگری اهمیت زیادی دارند. در ایران کمتر به این مقوله توجه شده است. هدف از سرمایه‌گذاری سبز، حمایت از کسب‌وکارهایی است که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنند.

او ادامه داد: نگاه سرمایه‌گذاری سبز، میان‌مدت و بلندمدت است. تغییرات اقلیمی و از بین رفتن تنوع زیستی به سمت نابودی محیط‌زیست حر کت می‌کنند که محور همه آن‌ها اقتصاد است. اما سرمایه‌گذاری‌ها باید در مسیر توسعه پایدار پیش بروند.

در سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز، علاوه بر رونمایی از کتاب «سرمایه‌گذاری‌های سبز در گردشگری»، تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان کمیسیون گردشگری اتاق ایران و دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و شتاب‌دهنده بوم به امضا رسید.

در همین رابطه