رادیو مجازی اتاق ایران - 30 خرداد 1403

رئیس اتاق زنجان در شورای گفت‌وگوی استان

مشکلات صادراتی در حال حذف نام ایران از بازار عراق است

صمد یوسفی اصل، رئیس اتاق زنجان معتقد است: مشکلات موجود در مسیر صادرات، عوامل بازدارنده در تجارت خارجی هستند و حتی در بازاری نظیر عراق با سابقه تجارت طولانی، نام ایران در حال حذف شده است.

30 خرداد 1403
کد خبر : 70188
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: تعداد صادرکنندگان استان زنجان حدود 200 نفر است که ۹۰ درصد صادرات استان توسط 100 نفر از صادرکنندگان انجام می‌شود.

صمد یوسفی اصل، در هشتاد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان، افزود: با اخذ دیدگاه اغلب صادرکنندگان استان در خصوص موانع صادراتی، حدود ۱۴ مورد از مشکلات حوزه صادرات احصا شده که در میان آنها، مباحث ارزی، مهم‌ترین عامل بازدارنده این فرآیند است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در عرضه کالاهای ایرانی در کشور عراق و سوریه و تمایل موجود در این کشورها برای کالاهای دیگر کشورها، تصریح کرد: باوجوداینکه عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی ایران است و سابقه تجارت طولانی با این کشور را داشته‌ایم اما در حال حاضر به نظر می‌رسد نام ایران در حال حذف شدن از بازار عراق است.

صمد یوسفی اصل با تأکید بر اینکه متأسفانه پیچیدگی‌ها و مشکلات ارزی بسیار است، افزود: صادرکنندگان در حال ارزآوری و پویا نگاه‌داشتن چرخه تولید و تجارت کشور هستند؛ اما شیوه برخورد و مواجهه با آنها در ابعاد مختلف مناسب نیست.

وی ادامه داد: رویکردها و شرایط، باید موجب تسهیل و تسریع امور صادرات گردد درحالی‌که با سامانه‌ای کردن این فرآیند نه‌تنها شاهد تغییری مثبت نبوده‌ایم بلکه فعالان این حوزه با معضل جدیدی مواجه شده‌اند طوری که حتی باعث کاهش ۳۰ درصدی صادرات نیز شده است.

رییس اتاق زنجان با اشاره به بسته بودن فضای فعالیت بانک مرکزی، گفت: با شرایط موجود، مقولهٔ واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز به‌شدت با مشکل مواجه است و بانک مرکزی در ایجاد این بحران نقش مهمی دارد.

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به محدودیت‌های موجود در کشور برای پیشبرد امور گفت: بخشی‌نگری دستگاه‌های حاکمیتی ازجمله مشکلات اذیت کننده و بازدارنده است.

وی افزود: این محدودیت‌ها عوامل و ابعاد مختلفی دارد که ممکن است خارجی و یا ساختاری باشند اما برآیند آن بخشی‌نگری دستگاه‌های حاکمیتی است به‌طوری‌که جهت تحقق کنترل قیمت ارز و کاهش تورم منجر به ضربه خوردن تولید و صادرات می‌شوند.

استاندار زنجان قوانین خلق‌الساعه را از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی دانست و گفت: در کشورهایی مانند چین به‌راحتی قانون تدوین نمی‌شود چرا که این اقدام عارضه‌های خاص خود را در پی خواهد داشت که رفع آنها نیز بسیار زمان‌بر است.

وی با تأکید بر اینکه همه متوجه ضرورت رفع تعهد ارزی شده‌اند، تصریح کرد: اوضاع که آرام شود می‌توان نسبت به پیگیری امور اقدام کرد.

استاندار زنجان با بیان اینکه تأمین سرمایه در گردش با توجه به تورم موجود باید مدنظر بانک‌ها قرار گیرد، ادامه داد: ما در مصرف انرژی واقعاً غیربهره‌ور هستیم و نیاز است که اصلاح شود.

افشارچی با تأکید بر اینکه باید بر اساس الگوهای موفق در دنیا، مسائل و مباحث مختلف اقتصادی و زنجیره‌های تولید را با هم آشتی دهیم، افزود: ارتباط بهره‌وری، محیط‌زیست و همچنین دیگر مسائل باید به‌طور صحیح و مستمر برقرار باشد.

مجید گلشنی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه، دونرخی بودن ارز را از مهم‌ترین مشکلات دانست و اظهار کرد: در واردات دچار بیش‌اظهاری و در صادرات دچار کم‌اظهاری هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، گفت: در فروردین امسال به بانک مرکزی پیشنهاد شد: بازار مبادله ارزی تشکیل شود یا با ارائه برگه به صادرکننده‌ها برای ابطال به هنگام واردات توسط واردکننده، ناترازی موجود اصلاح شود؛ اما درنهایت مشخص شد که بانک مرکزی بر اساس سیاست‌های خود عمل می‌کند.

وی اصلاح در ثبت سفارش را ازجمله چالش‌ها دانست و گفت: عدم تسلط به سامانه جامع تجارت ازجمله ایرادات وارد به تولیدکنندگان و حتی بازرگانان است که موجب طولانی شدن روند ثبت سفارش شده است.

گلشنی با تأکید بر اینکه دیر ابلاغ شدن بخشنامه‌ها خطاست، گفت: بخشنامه‌ها بایستی از حالت محرمانه خارج و به‌روشنی در اختیار عموم فعالان اقتصادی قرار گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته برای واحدهای تولیدی 780 میلیون دلار ارز تأمین شده است، افزود: درخواست اظهار شده با توجه به تغییر رویه ایجاد شده برای 137 شرکت که ثبت برنامه کرده‌اند در سال جاری یک میلیارد و 449 میلیون دلار بوده است که دلیل آن دونرخی بودن و تفاوت نرخ ارز است.

گلشنی با تأکید بر اینکه تأمین ارز برای تأمین کالاها در دست استان نیست، افزود: در دستورالعمل، اولویت نخست با کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی و در رتبه سوم ماشین‌آلات است هرچند اعتراض داریم ولی ناترازی در ارز دلیل این تصمیم است.

وی با بیان اینکه الگوی تأمین سرمایه در گردش تغییر کرده و با استفاده از مدل‌های مختلف انجام می‌شود، تصریح کرد: بورس و سامانه بهین‌یاب از راه‌کارهای تأمین سرمایه در گردش است که در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد.

گلشنی با تأکید بر تنوع و تحولات خوب سبد محصولات صادراتی که با پیگیری مسئولان استانی محقق شده است، ادامه داد: 32 محصول در سال گذشته برای نخستین بار صادر شده است، ضمن اینکه 11 کشور جدید هم به مقصد صادراتی محصولات ما اضافه شده است.

موضوعات :
در همین رابطه