رادیو مجازی اتاق ایران - 5 شهریور 1403

با تداوم سیر نزولی اعتماد تجاری

فضای کسب‌وکار آلمان بحرانی شد

انقباض فضای کسب‌وکار در آلمان با کاهش اشتغال با سریع‌ترین نرخ در چهار سال گذشته، تشدید شده است.

06 شهریور 1403
کد خبر : 70761
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعتماد تجاری در آلمان به سیر نزولی خود ادامه می‌دهد که نشان‌دهنده وجود چالش‌های اقتصادی گسترده است. شاخص وضعیت کسب‌وکار شرکت پژوهشی ifo که چشم‌اندازهایی از حدود ۹۰۰۰ کسب‌وکار آلمانی در زمینه‌های تولید، خدمات، تجارت و ساخت‌وساز جمع‌آوری می‌کند، در ماه آگوست به ۸۶٫۶ واحد کاهش یافت که از ۸۷ واحد در ماه ژوئیه پایین‌تر و کمترین رقم در ۵ ماه گذشته است.

این کاهش ناشی از بدتر شدن شرایط فعلی کسب‌وکار و چشم‌انداز بدبینانه فزاینده نسبت به آینده است. کلمنس فوست، رئیس موسسه ifo می‌گوید که اقتصاد آلمان به‌طور فزاینده‌ای در حال سقوط در بحران است.

تولیدکنندگان رضایت کمتری از وضعیت فعلی را گزارش کردند، درحالی‌که مشاغل خدمات محور نسبت به آینده شک و تردید فراوان داشتند. احساسات تولیدی به پایین‌ترین حد خود از اوایل سال ۲۰۲۰ رسید و بخش خدمات به پایین‌ترین حد خود از فوریه ۲۰۲۴ رسید.

وخامت شرایط تجاری آلمان

بررسی‌های اخیر بخش خصوصی هم حاکی از رکود در ماه آگوست بوده است، به‌طوری‌که اشتغال با سریع‌ترین نرخ در چهار سال اخیر کاهش‌یافته است. به گفته اقتصاددانان بانک تجاری هامبورگ، با کاهش شاخص مدیران خرید آلمان (PMI) به ۴۲٫۱ که بسیار کمتر از حد انتظاراست، رکود در بخش تولید آلمان در ماه اوت عمیق‌تر شد و هیچ چشم‌انداز بهبودی قابل‌مشاهده نیست. اقتصاد آلمان بیست و ششمین ماه متوالی انقباض خود را نشان می‌دهد درحالی‌که رشد در بخش خدمات کاهش بیشتری یافته است.

به گفته اقتصاددانان احتمال دومین سه‌ماهه متوالی رشد منفی اقتصاد افزایش‌یافته است، به این معنی که ممکن است به‌زودی درباره رکود اقتصادی در آلمان صحبت شود. اداره آمار فدرال آلمان قرار است روز سه‌شنبه دومین برآورد خود از تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم را منتشر کند.

داده‌های اولیه نشان داد که اقتصاد آلمان به‌طور غیرمنتظره‌ای در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به میزان ۰٫۱ درصد کاهش‌یافته و رشد ۰٫۲ درصدی در سه‌ماهه اول را معکوس کرده است و پیش‌بینی‌های مربوط به رشد ۰٫۱ درصدی را ازدست‌داده است. اقتصاد این کشور به‌صورت سال‌به‌سال، ۰٫۱ درصد منقبض‌ شده است و پنج فصل متوالی بدون رشد باقی‌مانده است.

کمیسیون اروپا پیش‌بینی می‌کند اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۴ رشد متوسط ​​۰٫۱ درصدی داشته باشد که از انقباض ۰٫۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ بهبود یابد، زیرا انتظار می‌رود تقاضای داخلی به‌آرامی افزایش یابد.

در همین حال، بازارهای اروپایی صبح روز دوشنبه با کاهش ریسک‌پذیری به دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، کاهش اندکی را تجربه کردند.

موضوعات :
در همین رابطه