رادیو مجازی اتاق ایران - 4 مهر 1403

در صورت بدتر شدن آمار اقتصادی ایالات متحده

احتمال کاهش شدیدتر نرخ بهره آمریکا وجود دارد

کریستوفر والر، از اعضای بانفوذ فدرال رزرو در پی کاهش نرخ بهره توسط این نهاد مالی اعلام کرد که تورم سریع‌تر از حد انتظار در حال کاهش است و در صورت نیاز،‌ احتمال کاهش شدیدتر نرخ بهره هم وجود دارد.

01 مهر 1403
کد خبر : 70958
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چرخش اقتصادی بزرگی که جهان در انتظار آن بود روز چهارشنبه رخ داد؛ فدرال رزرو روز چهارشنبه از کاهش ناگهانی نیم واحدی در نرخ بهره کوتاه‌مدت خبر داد. پس‌ازاینکه تورم آمریکا در ژوئن ۲۰۲۲ به ۹٫۱ درصد رسید، فدرال رزرو تلاش کرد تا با ۱۱ بار افزایش نرخ بهره در ماه‌های بعد، قیمت‌های مصرف‌کننده را مهار کند. پس‌ازآن نرخ‌ها از آگوست ۲۰۲۳ تاکنون بدون تغییر باقی ماندند.

باوجود تورم ۲٫۵ درصدی در ماه آگوست، رقمی وسوسه‌انگیز نزدیک به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی، مقامات فدرال رزرو در ماه سپتامبر احساس کردند که بالاخره زمان مناسب برای پایین آوردن نرخ بهره فرارسیده است و به ناگهان نیم درصد واحد از نرخ بهره کاستند. در پی این اقدام، یکی از مقامات ارشد فدرال رزرو گفت که در صورت بدتر شدن آمارهای اقتصادی، از کاهش شدیدتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا حمایت خواهد کرد، زیرا این اقدام باعث خواهد شد تورم بسیار سریع‌تر از حد انتظار کاهش  یابد.

کریستوفر والر، یکی از روسای فدرال رزرو، می‌گوید که اگر داده‌ها شروع به نرم شدن کنند و همچنان پایین بیایند، تمایل بیشتری به کاهش نرخ بهره خواهد داشت. او افزود که اگر داده‌های «خوب» به دست بیایند، می‌تواند در نشست بعدی در ماه نوامبر، یک روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، زمینه کاهش نرخ یک‌چهارم واحدی را برای فدرال رزرو فراهم کرد.

اظهارات والر، صدای پیشرو در کمیته بازار آزاد فدرال، دو روز پس‌ازآن بیان شد که بانک مرکزی اولین چرخه تسهیلی خود را در بیش از چهار سال گذشته با کاهش نیم واحدی بیشتر از حد معمول نرخ بهره آغاز کرد. مداخلات والر بر تعهد فدرال رزرو برای جلوگیری از رکود اقتصادی پس از بدترین شوک تورمی در دهه‌های اخیر تأکید می‌کند، شاهکار بزرگی که بسیاری در آغاز بحران غیرممکن می‌پنداشتند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت که این اقدام بزرگ‌تر از حد معمول، باهدف حفظ قدرت اقتصاد آمریکا است، نه پاسخی به آن نوع بحرانی که درگذشته نیاز به کاهش نرخ‌ها داشت.

والر یکی از مقاماتی بود که به کاهش نیم واحدی نرخ بهره رأی داد، اگرچه همکارش میشل بومن با این روی مخالفت کرد. این اولین بار از سال ۲۰۰۵ تاکنون است که یک مدیران با تصمیم فدرال رزرو مخالفت می‌کند. بومن ترجیح خود را برای کاهش یک‌چهارم واحدی توضیح داد و گفت که سرعت اندازه‌گیری شده از افزایش بی‌مورد تقاضا جلوگیری می‌کند. به گفته او این خطر وجود دارد که اقدامات سیاستی بزرگ‌تر فدرال رزرو به‌عنوان اعلام پیروزی زودهنگام در دستور ثبات قیمت‌ها تفسیر شود.

اکثر مقامات پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی در دو جلسه باقی‌مانده از سال، نیم درصد دیگر کاهش نرخ بهره خواهد داشت. پاول روز چهارشنبه تأکید کرد که کاهش نیم واحدی را نباید «سرعت جدید فدرال رزرو» در نظر گرفت و این پیش‌بینی را تقویت کرد که بانک مرکزی در ادامه سال احتمالاً کاهش یک‌چهارم واحدی را انتخاب خواهد کرد.

پراکندگی قابل‌توجهی در برآوردهای مقامات برای نرخ‌ها در سال جاری و در سال ۲۰۲۵ وجود دارد، زمانی که اکثر مقامات پیش‌بینی می‌کنند نرخ سیاست به ۳٫۲۵ تا ۳٫۵ درصد کاهش می‌یابد.

در همین رابطه