رادیو مجازی اتاق ایران - 4 مهر 1403

پاویون ایران در سومین نمایشگاه جهانی صنایع غذایی هند برپا شد

پاویون ایران در سومین نمایشگاه جهانی صنایع غذایی هند، توسط اتاق کرج و با همکاری اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و هند بر پا شد. در این پاویون 10 شرکت حضور داشتند.

07 مهر 1403
کد خبر : 71021
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین نمایشگاه جهانی صنایع غذایی هند با حضور بازرگانان، شرکت‌های تجاری و تولیدکنندگان صنعت غذا از 90 کشور جهان و ارائه محصولات حوزه صنایع غذایی در بیش از 1200 غرفه برگزار شد و پاویون جمهوری اسلامی ایران نیز توسط اتاق کرج و با همکاری اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و هند در عرصه ۱۸۰ متری برپا شد.

در پاویون اتاق ایران ۱۰ شرکت از استان‌های تهران، البرز، کرمان، بوشهر، یزد و سیستان‌وبلوچستان، محصولات خود مشتمل بر انواع شیرینی و شکلات، بیسکویت و نوشیدنی، ماکارونی، آجیل و خشکبار به‌ویژه خرما و پسته ایرانی را به نمایش گذاشتند.

دیدار رئیس اتاق کرج با رئیس فدراسیون صادرکنندگان هند

رئیس اتاق کرج و هیات همراه در نخستین روز اقامت در دهلی‌نو و پیش از آغاز به کار نمایشگاه صنایع غذایی هند، با رئیس فدراسیون صادرکنندگان هند در حضور سفیر کشورمان در دهلی‌نو دیدار کردند.

پرهام رضایی، رئیس اتاق کرج در این دیدار اظهار کرد: در استان البرز حدود ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارند که بخش عمده آن را فعالان حوزه صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و قطعات خودرو تشکیل می‌دهند و این استان سهم قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و هند در ادامه از امکان برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های تجاری به هند و دعوت از تجار این کشور به‌منظور بازدید از کارخانه‌های این استان و نیز امکان برگزاری نمایشگاه‌های مشترک میان ایران و هند خبر داد.

دولت هند به دنبال گسترش تجارت عادلانه با ایران است

ایرج الهی، سفیر ایران در دهلی‌نو نیز در این نشست، گفت: رفع مشکلات مرتبط به فعالان اقتصادی ایران و هند در زمینه صدور روادید و حل‌وفصل مسائل بانکی و ارزی در کنار رسیدگی به معضلات مرتبط به حوزه لجستیک و حمل‌ونقل از مسائل مهم برای گسترش سطح روابط تجاری میان طرفین و پیشبرد صادرات کالا است.

در ادامه آجای ساهای، رئیس فدراسیون صادرکنندگان هند گفت: دولت این کشور به دنبال گسترش تجارت عادلانه با دیگر کشورها ازجمله ایران است که ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد و در این خصوص باید موانع تجاری و صادراتی برای توسعه روابط اقتصادی این کشور با هند از میان برداشته شود.

ساهای با بیان اینکه فدراسیون صادرکنندگان هند برای برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون در نقاط مختلف دنیا و در بخش‌های متنوعی ازجمله فرآوری مواد غذایی و کشاورزی برنامه‌ریزی کرده است، گفت: به دنبال افزایش سهم محصولات کشاورزی و فرآوری شده غذایی در حوزه صادرات هستیم، از دیگر اهداف مهم ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و توسعه خوشه‌های تولیدی در این بخش‌ها است.

معرفی ظرفیت‌های اقتصادی ایران به‌عنوان کشور منتخب در نمایشگاه صنایع غذایی هند

در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی هند ۲۰۲۴ و هم‌زمان با افتتاح آن با توجه به تعیین ایران به‌عنوان کشور منتخب در این رویداد، میزگردی در همین رابطه برگزار شد و پرهام رضایی، رئیس اتاق کرج در تشریح اهمیت آن گفت: این میزگرد به معرفی توانمندی‌های اقتصادی کشورمان اختصاص داشت و موجب شد که در تمامی بخش‌های این رویداد، پتانسیل‌های تولیدی، صنعتی و صادراتی ایران به‌خوبی برای بازدیدکنندگان تشریح شود و این مهم در جذب متقاضیان برای بازدید از پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه فوق، تأثیر بالایی داشت.

همچنین سیدرضا سیدآقازاده، معاون بین‌الملل اتاق کرج نیز عنوان کرد: طی میزگرد مربوطه در قالب یک فایل پاورپوینت توضیحاتی در مورد ظرفیت‌های صنایع غذایی و معرفی نمایشگاه‌های مهم کشور ارائه شد، همچنین با توجه به استقبال خوب شرکت‌کنندگان، بخشی از میزگرد ایران به طرح پرسش و پاسخ اختصاص یافت و خوشبختانه بسیاری از این افراد برای انجام تبادلات تجاری با ایران ابراز تمایل کردند.

دیدار رئیس اتاق کرج با سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو

در حاشیه نخستین روز از برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی هند، پرهام رضایی رئیس اتاق کرج و هیات همراه در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو در محل سفارت، گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۵ هزار کانتینر محصولات کشاورزی مشتمل بر انواع سبزی و صیفی از استان البرز صادر شد و فعالان این عرصه در استان در زمینه فروش محصول در بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس موفق عمل کرده‌اند، به کشور هند نیز کیوی و سیب‌درختی تولید ایران صادر می‌شود.

ضعف در سیستم مالی و بانکی از موانع سد راه توسعه تجارت ایران و هند است

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و هند در ادامه ضعف در سیستم‌های مالی و بانکی را از دلایل مهم و سد راه پیشبرد تجارت میان طرفین برشمرد و گفت: بسیاری از تجار ایرانی مراودات تجاری خود با فعالان اقتصادی هند را از طریق کشور سومی انجام می‌دهند.

ایرج الهی، سفیر کشورمان در دهلی‌نو نیز در این دیدار بیان کرد: سرمایه‌گذاران هندی علی‌رغم شرایط تحریمی و مسائل بانکی برای جابه‌جایی و انتقال ارز، حدود ۱۲۰ میلیون دلار در بخش‌های مختلف صنعتی ایران سرمایه‌گذاری کردند.

موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با هند از طریق سفارت پیگیری می‌شود

سفیر کشورمان در دهلی‌نو با اشاره به آمار رسمی و اسناد موجود در خصوص مراودات تجاری ایران با هند و سنجش فاکتورهای صادراتی و وارداتی در این زمینه گفت: بر اساس ارقام ثبت‌شده و مستندات مربوطه، کشور هند پنجمین شریک تجاری ایران است و با توجه به این ظرفیت ما در سفارت می‌توانیم مسیر توسعه روابط اقتصادی میان طرفین را از طریق مواردی مانند توسعه پروازهای هوایی، تسهیل مسائل بانکی و مالی و یا پیشبرد بحث موافقت‌نامه تجارت آزاد با این کشور گسترش دهیم.

بررسی زمینه همکاری اتاق‌های بازرگانی البرز و PHD هند در راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و شرکت‌های مشترک

در بخش دیگری از این سفر، پرهام رضایی رئیس اتاق کرج با نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع PHD هند دیدار داشته و با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری امضاء شده میان طرفین در سال 1401 بیان کرد: در قالب تفاهم‌نامه مذکور، در خصوص همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و هندی در توسعه حجم تجارت خارجی، پیشبرد سرمایه‌گذاری اقتصادی و تبادل اطلاعات در خصوص ظرفیت‌های بازار دو کشور بحث و تبادل‌نظر شده است.

وی در ادامه گفت: تقویت روابط اتاق کرج و اتاق بازرگانی و صنایع PHD هند از طریق برگزاری وبینارها و کنفرانس‌ها، مشارکت در برپایی نمایشگاه‌ها و ارائه مشاوره از سوی طرفین برای گسترش سطح مراودات تجاری بین‌المللی نیز مورد تأکید است.

در این دیدار ناون سیت، نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع PHD هند گفت: این اتاق هند با نزدیک به ۲۰۰ هزار عضو، در بیش از ۲۰ استان این کشور نمایندگی دارد و در راستای پیشبرد سیاست‌های تجاری و صنعتی هند با کشورهای مختلف ازجمله اتاق کرج تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی PHD هند در ادامه با اشاره به همکاری این اتاق در حوزه بین‌الملل با کشورهای آسیایی، اروپایی، کشورهای مشترک‌المنافع، خاورمیانه و آمریکای شمالی عنوان کرد: این اتاق سالانه برنامه‌های مختلفی ازجمله نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، کنفرانس‌ها را برگزار کرده است و از دیگر کشورها هم برای حضور در این رویدادها دعوت می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه