رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان مطرح کرد

شرکت‌های کوچک و متوسط نیازمند بالندگی در فناوری هستند

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: شرکت‌های بزرگ توانمندی لازم برای استفاده از تکنولوژی را دارند؛ اما شرکت‌های کوچک و متوسط نیازمند بالندگی در فناوری هستند و باید به آنها بیشتر کمک شود.

05 آذر 1402
کد خبر : 7112
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: اتاق کرمان برای حفظ جایگاه خود، از پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی بیشترین بهره را برده و خود را مجهز به حرف حساب، کارشناسی شده و تخصصی کرده است.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست با نماینده مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری افزود:وی ادامه داد: بخش خصوصی مسیر خود را با پشتوانه کارشناسی انتخاب کرده و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری می‌تواند در تحقق اولویت‌هایی مانند بهبود فضای کسب و کار، رفع مشکلات نظام اقتصادی کشور و برخی معضلات خاص در بخش‌های مختلف کمک کند.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه متولی اصلی حمایت‌های فناوری از مجموعه‌های مختلف باید مشخص باشد، گفت: از مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری درخواست داریم به حمایت از برخی پروژه‌های فناورانه در قالب پوشش ریسک اجرای آن‌ها کمک کند که در استان کرمان می‌توان در این زمینه به دانش و فناوری ایجاد شده برای جلوگیری از سرمازدگی محصول پسته اشاره کرد که در مرحله اول اجرا قرار دارد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: اتاق کرمان آمادگی لازم برای تهیه مدل حمایت از پروژه‌های فناورانه را برای حفظ سرمایه‌های کرمان دارد و در این حوزه کمک خواهد کرد.

در ادامه عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان نیز در این نشست به مسائل و مشکلات ایجاد شده به وسیله آفت سوسک خرطومی در باغات خرمای شرق استان اشاره کرد و گفت: اگر کشاورزی در شرق استان با مشکلات جدی روبرو شود به دلیل اینکه معیشت تعداد زیادی از منطقه وابسته به کشاورزی است، در افزایش مهاجرت از منطقه و همچنین کاهش مسائل امنیتی تاثیرگذار خواهد بود.

حامد بدرآبادی ابراز امیدواری کرد: مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری بتواند با استفاده از دانش و فناوری به کاهش تاثیرات این آفت کمک کنند.

وی ادامه داد: در زمینه بسته بندی خرما در شرق استان قصد دستگاهی با تکنولوژی‌های نوین را داشتیم اما هنگامی که قیمت آن را جویا شدیم به دلیل گران بودن آن از خرید منصرف شدیم زیرا صرفه اقتصادی ندارد.

بدرآبادی تصریح کرد: امیدواریم دولت بتواند دستگاه‌هایی این چنینی را برای گسترش فناوری در منطقه تهیه کنند که به نظر می‌رسد استفاده جمعی از آن توجیه فنی و بهره وری را دارد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمان نیز در این نشست، گفت: در بررسی‌های انجام شده مربوط به جشنواره بهره وری سال جاری، مشخص شد که بنگاه‌های اقتصادی استان نسل دو و سه هستند در حالی که نسل چهارم بیش از 10 سال است که روی کار آمده و ما عقب مانده‌ایم.

محمدجواد رستمی افزود: بخشی از مشکلات بنگاه‌ها مالی و بخش دیگری مشکلات مربوط به فناوری است و برای اینکه بتوان نیازهای فناوری واحدهای تولیدی را برطرف کرد نیاز به حمایت‌های مالی است.

در ادامه نماینده مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این مرکز 40 سال با اولویت توسعه فناوری فعالیت دارد، گفت: خوشبختانه فضای حوزه فناوری با کلیدواژه دانش بنیان جای خود را باز کرده و قرار است ما در مسائل مختلف کشور که از نگاه فناورانه قابل حل هستند، ورود کنیم.

خلیلی اظهار کرد: برای اینکه بتوان کشور را به سمت فناوری بیشتری برد، میز فناوری را در سفارتخانه‌های چهار کشور روسیه، هند، چین و اتریش راه اندازی کرده‌ایم تا نماینده ما با رصد اتفاقات فناوری این کشورها، دانش بین المللی و تخصصی این حوزه را بررسی و بحث اطلاعات مربوط به انتقال فناوری را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری امسال تصمیم گرفته برش استانی در این زمینه داشته باشیم که کرمان به عنوان اولین استان به دلیل داشتن ظرفیت‌های بسیار، انتخاب شده و تاکنون چندین سفر برای بازدید از ظرفیت‌های نقاط مختلف استان انجام شده است.

خلیلی اظهار کرد: در بم مشکلات مربوط به آفت سوسک خرطومی بررسی و پس از آن یک فناوری برای شناسایی و کنترل آفت انتخاب شد و در حال بومی سازی آن هستیم تا با نگرش جدید آفت را مورد توجه قرار دهیم.

نماینده مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: برخی مسائل حوزه فناوری نیاز به تغییر قانون و فرآیند دارند که چون دسترسی به این موضوع برای ما وجود ندارد، در این مسائل چندان ورود نمی‌کنیم.

در این نشست مسائلی مانند پژوهش‌های انجام شده دانشگاه شهید باهنر کرمان در حوزه کشاورزی به ویژه پسته و خرما، عدم بهره وری و عدم استفاده از فناوری‌ها به دلیل مسائل و مشکلات قانونی، مشکلات مربوط به ورود تجهیزات فناوری به دلیل مسائل تعهدات ارزی و احصای نیازهای فناورانه صنایع مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه