رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

همایش «روز اقتصاد مسکو» در اتاق ایران برگزار شد

همایش «روز اقتصاد مسکو» با همکاری اتاق مشترک ایران و روسیه، شهرداری‌ تهران، شهرداری مسکو و دانشگاه آزاد اسلامی در اتاق ایران برگزار شد.

04 اسفند 1395
کد خبر : 7177
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 همایش «روز اقتصاد مسکو» سه شنبه سوم اسفند ماه با همکاری اتاق مشترک ایران و روسیه، شهرداری‌ تهران، شهرداری مسکو و  دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور فعالان اقتصادی روسی در زمینه های، انرژی، حمل و نقل و خدمات شهری، سیستم های مکانیزه در اتاق ایران برگزار شد.

در این همایش چرمین سرگی، رئیس روابط خارجی و اقتصادی مسکو، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص همکاری های مشترک و مشکلاتی که مانع  توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور می شود، سخنرانی کردند.

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، شهرداری مسکو را یکی از ارکان های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری فدراتیو روسیه عنوان کرد و گفت:«باید با همکاری یکدیگر، دلایل کم بودن حجم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه را پیدا کنیم. برای من قابل قبول نیست که حجم مبادلات ما با تمامی همسایه ها بسیار بیشتر از روسیه است.»

عسگراولادی گفت: «در برنامه ششم توسعه،برای روسیه جایگاه خاصی در نظر گرفته شده  و مقامات دو کشور باید شرایط لازم برای افزایش مناسبات را برای بخش خصوصی فراهم آورند.»

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، مشکل اخذ روادید، نبود روابط بانکی مناسب، حمل و نقل و عدم ثبات نرخ ارزهای دو کشور را از دلایل عدم ارتقا مناسبات اقتصادی طی یکسال اخیر عنوان کرد.

رفع ترافیک شهری، رونق اقتصادی به همراه دارد

در ادامه این همایش چرمین سرگی، رئیس روابط خارجی و اقتصادی شهرداری مسکو، عدم شناخت کافی از فرصت ها را دلیل اصلی کم بودن حجم مناسبات دو کشور خاطر نشان کرد و گفت: «استفاده از تجربیات مسکو برای تهران در زمینه توسعه شهر و رفع مشکلات فعلی می تواند حجم مناسبات اقتصادی دو کشور را ارتقا دهد.»

وی خواستار توسعه همکاری با شرکت های روسی برای افزایش ظرفیت مترو تهران شد و افزود: «مسکو 12 میلیون ساکن دارد که طی 5 سال اخیر 100 کیلومتر خط مترو و 50 ایستگاه جدید افتتاح کرده ایم و 9 میلیون نفر از این خطوط استفاده می کنند.»

رئیس روابط خارجی و اقتصادی شهرداری مسکو بر لزوم تبادل اطلاعات در خصوص اقدامات مسکو برای رفع ترافیک تهران  اشاره کرد و افزود: «رفع مشکل ترافیک می تواند رونق اقتصادی در بنگاه های شهر و حومه آن ایجاد کند. آماده همکاری با شهرداری تهران در خصوص ارائه راهکارهای موثر در این زمینه هستیم.»

در ادامه دو تن از کارشناسان شهرداری مسکو به تحلیل وضعیت ترافیکی تهران و مقایسه آن با ترافیک مسکو پرداختند. شناسایی شرایط خالق ترافیک و روش های مقابله با آن از جمله محورهای سخنرانی کارشناسان روسی بود. آن ها همچنین در مطالب ارائه شده خود راهکاری 5 ساله برای عبور از شرایط کنونی مطرح کردند.

در پایان این نشست، فعالان اقتصادی مسکو در زمینه انرژی های نوین و تجدیدپذیر، خدمات شهری، نفت و گاز با مدیران و شرکت های ایرانی مذاکرات رو در رو انجام دادند.

در همین رابطه