پس از آنکه توافق هستهای ایران با 1+5 بهطور رسمی اجرایی شد، یکی از اصلیترین مسائلی که در حوزه زیرساختهای کشور مورد پیگیری قرار گرفت، بحث ارتقاء سهم ایران در بازارهای ترانزیتی منطقه بود، موضوعی که در دو محور ریلی و جادهای تعریف میشود.
وزارت راه و شهرسازی ایران تلاش کرده با برنامهریزی برای رساندن شبکه آزادراهی به مرزهای پرتردد کشور شانس حضور محمولههای ترانزیتی بینالمللی را در راههای کشور افزایش دهد. در کنار آن ارتقاء شبکه ریلی و اتصال چهارگوشه کشور به خط راهآهن نیز اولویت دیگری است که از سوی مقامات کشور با پیگیری جدی به امیدواریهای زیادی رسیده است.
پس از آنکه ایران توافق خود برای اتصال به شبکه ریلی آذربایجان، عراق و افغانستان را نهایی کرد و نسبت به توسعه شبکه ریلی در مرز مشترک با ترکمنستان و ترکیه اقداماتی جدید را انجام داد، حالا نوبت به یکی دیگر از همسایگان کشور رسیده تا شانس خود را در عرصه ترانزیتی ایران امتحان کند.
کشور ارمنستان که در طول ماههای گذشته مذاکرات مطلوبی را برای اتصال ریلی به ایران انجام داده اما هنوز به قرارداد نهایی در این زمینه نرسیده است، در جریان مذاکره با طرف هندی از ایران به عنوان یکی از اولویتهای ترانزیتی خود یاد کرده که میتواند در سالهای آینده به عنوان محور رسیدن محمولههای تجاری از هندوستان به ارمنستان و سپس مسیرهای اروپایی فعالیت کند.
پس از آنکه کشور ترکیه به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی ماههای قبل نقش خود را در بعضی از قراردادهای تجاری از دست داد یا لااقل ادامه همکاری با این کشور در هالهای از ابهام قرار گرفت، کشورهای همسایه شمالی ایران تلاش خود برای گرفتن بخشی از بازار ترکیه را در دستور کار خود قرار دادند و به نظر میرسد این موضوع با جدیت ایران در بهبود زیرساختهای خود به مرحلهی اجرا نزدیک شدهاند.
پس از آنکه ایران اعلام کرد در چارچوب کریدور بینالمللی خود آمادگی اتصال هند به اروپای غربی را فراهم میکند حالا همسایگان ایران به شکل جدیتری به آینده اقتصادیشان با این کشور فکر میکنند و به نظر میرسد در نخستین مرحله ترانزیت بتواند راهگشای پیگیری مذاکرات در دیگر سطوح همکاریهای اقتصادی باشد.