در ایران، روز ۲۶ آذر به عنوان روز ملی حملونقل نامگذاری شده است؛ حوزهای در برهههای مختلف، کارگشایی کرده، اما چالشهای بزرگی مانع توسعه و تقویت آن شده است.
در این رابطه سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و فعال حوزه حملونقل و ترانزیت، گفت: چالش اصلی را قدیمی و فرسوده بودن ناوگان حمل جادهای و مسیرهای مواصلاتی کشور عنوان کرد که ردپای آن را در وضعیت تجارت کشور به خوبی حس میکنیم.
سیده فاطمه مقیمی، در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین، تصریح کرد: برای بهبود و توسعه سیستم لجستیک کشور باید الگوی نوسازی و بازسازی کامیونها را طراحی و اجرایی کرد.
بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی در کشورهای دیگر سوخت مورد استفاده در کامیونها تا یورو6 ارتقا پیدا کرده است؛ اما در ایران همچنان از سوخت یورو4 استفاده میشود. نکته اینجاست که بالا بردن سطح کیفیت سوخت در کشور به تنهایی چاره کار نیست چون موتورهایی که در کامیونهای فعال کشور استفاده شدند، توان و تحمل سوخت با کیفیت یورو 5 یا 6 را ندارند.
او تاکید کرد: چنانچه بالا بردن سطح کیفیت و توان کامیونهای فعال را در اولویت قرار دهیم باید همزمان برای کیفیت سوخت و نوسازی ناوگان، چارهاندیشی کنیم. از طرفی فرموش نکنیم که این موضوع ارتباط نزدیکی با محیط زیست و هوای پاک دارد، به این معنا که استفاده از سوخت بیکیفیت، سطح آلودگی هوا را نیز افزایش میدهد.
مقیمی با بیان این مطلب که شاید در قدم اول نوسازی ناوگان جادهای، اقدامی پرهزینه به نظر برسد، خاطرنشان کرد: با صرفهجویی که در مصرف سوخت اتفاق میافتد، هزینههای صورت گرفته، پوشش داده میشود و بعد از آن منافع حاصل از نو شدن سیستم حملونقل جادهای را شاهد خواهیم بود. طبق برآوردهای انجام شده اگر کامیونهای فرسودهای که در حال تردد در جادههای کشور هستند را بهروز کنیم، مصرف سوخت تا یکسوم، کاهش پیدا میکند.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، نامناسب بودن وضعیت جادههای کشور را به عنوان چالش دیگری که که فعالان بخش حملونقل با آن مواجه هستند، برشمرد و افزود: علاوه بر لزوم سرمایهگذاری در نوسازی ناوگان باید فکری به حال جادههای کشور و شرایط نامطلوب حاکم بر آنها بکنیم.
او از ضرورت یک انقلاب در حوزه حملونقل صحبت کرد و گفت: جادههای کشور دیگر کشش این بار ترافیکی گستردهای که بر آنها تحمیل میشود را ندارند، بنابراین باید یک انقلاب بزرگ در حوزه حملونقل اتفاق بیفتد. از طرفی نباید فراموش کرد، تجارت کشور از فرسودگی ناوگان و جادههای کشور بسیار آسیب میبیند. در این رابطه امیدواریم با حضور خانم وزیر، شاهد جرقههای اولیه حرکتی به سمت بهبود باشیم، البته این تغییر باید با سرعتی متعادل شروع و ادامه پیدا کند و دچار تعلل نشود.
این فعال حوزه حملونقل همچنین از بالا بودن هزینه تخلیه و بارگیری در بخش حمل دریایی، بالا بودن هزینههای ترمینالی در بنادر، فشارهای ناشی از تحریم که بزرگترین چالشها را در پی داشته و استفاده از پرچمهای غیر ایرانی و شرایط سخت نوبتدهی کشتیها برای بارگیری را موجب شده است، انتقاد کرد.
مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریچه انتخاب روز 26 آذر به عنوان روز ملی حملونقل اشاره و تصریح کرد: در سال 1376 به پیشنهاد وزیر راه وقت، روز 26 آذر به عنوان روز ملی حملونقل انتخاب شد. علت این انتخاب هم به روزهای جنگ برمیگردد، زمانی بود که کشتیهای بسیاری در بنادر جنوبی کشور پهلو گرفته بودند و به دلیل وضعیت جنگی نتوانسته بودند به موقع بار خود را تخلیه و به دست مردم برسانند.
او ادامه داد: این موضوع به 26 آذر سال 1361 که اوج شرایط جنگی بود مربوط میشود. در آن زمان امام خمینی طی پیامی از کامیونداران کشور خواستند به بنادر جنوبی بروند و کالاهای اساسی را به مردم برسانند. بنابراین برای گرامیداشت این اقدام شجاعانه فعالان حوزه حملونقل، 26 آذر به عنوان روز ملی حملونقل نامگذاری شد.