صنعت کشتیرانی به دنبال تحریمها دچار محدودیتهای بسیاری شد و این مسئله تجارت ایران را تحت تاثیر قرار داد. حال با توجه به این وضعیت دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اخبار خوشی را از این حوزه مطرح کرد.
مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین تاکید کرد: فشارهای ناشی از تحریم موجب شد فرصتهایی برای ایجاد صنعت کشتیرانی در اختیار و مدیریت بخش خصوصی قرار بگیرد تا آنجا که امروز بالغبر 30 شرکت کشتیرانی 100 درصد خصوصی در سایتهای مختلف و 100 شرکت مالک کشتی که توانایی ارسال کالا در فرآیند صادرات و واردات را دارند، فعال هستند.
او خاطرنشان کرد: فعالیت این شرکتها در ایران به این معنا نیست که تمامی نیاز را برآورده کنند بلکه شرکتهایی هم هستند که مدیریت حمل به و از بنادر ایران را با ظرفیت کشتیهای خارجی انجام میدهند.
این فعال اقتصادی در ادامه به مشکلات و چالشهایی که بر صنعت کشتیرانی حاکم است اشاره و تصریح کرد: عدم دستیابی به منابع مالی موثر و موردنیاز از مهمترین چالشهای صنعت کشتیرانی است. در واقع نظام بانکی کشور امکان حمایت از این صنعت و خرید کشتی را ندارد و شرایط به گونهای است که حتی صندوق توسعه ملی که برنامههایی برای توسعه دارد، شرایط لازم برای بخش خصوصی را مهیا نمیکند.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، بورس را که برای توسعه برنامهریزی میکند، در صنعت کشتیرانی ناکارآمد توصیف کرد و گفت: زیرساختهای بورس برای تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط مهیا نیست.
پلمه مشکل بعدی که فعالان صنعت کشتیرانی با آن مواجه هستند را تامین اجتماعی دانست و ادامه داد: تعداد بیشتر فعالان این صنعت در بنادر و آبراهههای بینالمللی فعالیت میکنند و تنها 5 درصد در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هستند؛ اما تامین اجتماعی هزینههای کرایه، پهلودهی و دموراژ را مشمول اعمال مواد 38 تامین اجتماعی کرده و تا 16 درصد از نرخ تمام شده صورت حسابها را مطالبه میکند، در حالی که سود خالص این صنعت 16 درصد نیست.
مشکلات مالیاتی، مسئله دیگری بود که دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به آن اشاره کرد.
او در رابطه با چالشهای دیگر این حوزه توضیح داد: سوخت شناورها، موضوعات کارگری که از ملیتهای مختلف هستند و شرایط روادید این افراد، حوزه کسبوکار کشتیرانی را با چالش جدی مواجه کرده است.