مارک زندی اقتصاددان ارشد شرکت مودیز آنالیتیکس در کنفرانس خدمات مالی فدراسیون مصرفکننده آمریکا، به برخی از حوزههای درخشان اقتصاد آمریکا ازجمله رشد ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی، قوی بودن بهرهوری و نرخهای شکلگیری کسبوکار و بهبود بازار سهام اشاره کرد.
به گفته این اقتصاددان، اقتصاد آمریکا در حال حاضر میتواند طوفانهای زیادی را تحمل کند؛ اما، طوفانهای احتمالی قدرتمندی در سال آینده در انتظار دولت جدید وجود خواهد داشت.
به گفته زندی، سیاستهای پیشنهادی ترامپ در مورد مهاجرت و تعرفهها میتواند بر اقتصاد آمریکا تاثیر زیادی بگذارد. زندی انتظار دارد ترامپ برای اخراج مهاجران غیرقانونی و اعمال تعرفهها سریع عمل کند، دو اقدامی که میتواند تأثیرات عمیق و منفی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد. به گفته او ترامپ همان کاری را که در مبارزات انتخاباتی وعده داده انجام خواهد داد و در پیگیری سیاستها کاملاً تهاجمی عمل خواهد کرد.
ازنظر این اقتصاددان، مهاجرت نقش بزرگی در تقویت اقتصاد آمریکا داشته است و اجرای سیاست مهاجرتی ترامپ میتواند اقتصاد آمریکا را از این نظر تحتفشار قرار دهد.
تحلیلگران در گلدمن ساکس هم با نظرات زندی موافقاند. اقتصاددانان گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند که مهاجران اخیر بهطور نامتناسبی به بخشهایی از نیروی کار که در سال ۲۰۲۲ محدود بود سرازیر شدهاند و به عرضه نیروی کار در مکانهایی که بهشدت دچار کمبود نیرو بود کمک کردهاند.
به گفته زندی در همین حال، اعمال تعرفهها بر واردات هم ابهامات زیادی برای کسبوکارها ایجاد خواهد کرد و درنتیجه میتوانند منجر به از دست دادن مشاغل شود. به گفته این اقتصاددان تعرفهها همچنین احتمالاً بر هزینههای مردم هم تأثیر خواهد داشت و این به معنای هزینههای بالاتر برای مصرفکنندگان خواهد بود.
طبق گزارش اخیر فدراسیون ملی خردهفروشی، پیشنهادهای تعرفه جهانی ترامپ میتواند باعث افزایش سرسامآور قیمتها در لباس، اسباببازی، مبلمان، لوازمخانگی، کفش و کالاهای مسافرتی خواهد شد.
ترامپ گفته است که تعرفه ۱۰ یا ۲۰ درصدی بر همه کالاهای وارداتی در سراسر جهان اعمال خواهد کرد. فدراسیون ملی خردهفروشی آمریکا همچنین دریافت که تأثیر تعرفهها، افزایش دورقمی قیمتها در تقریباً هر ۶ دسته خردهفروشی که این گروه تجاری موردبررسی قرار داده خواهد بود.
براساس گزارش فدراسیون ملی خردهفروشی که با استناد بر دادههای اداره آمار کار تنظیمشده است، این قیمتهای جدید، بودجه مصرفکننده را بهویژه برای خانوارهای کمدرآمد که نسبت به خانوارهای پردرآمد، سه برابر بیشتر از درآمد پس از پرداخت مالیات خود را صرف خرید پوشاک میکنند، کاهش خواهد داد.